لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

"عالمان دین در مورد حقوق زنان افغان آگاهی دهی کنند"


در آستانه فرا رسیدن روز جهانی زن یا هشتم مارچ، شماری از عالمان دین و فعالان حقوق زن به کابل آمده اند تا در باره اهمیت جایگاه زن در اسلام بحث کنند.

بی بی گل غنی خانم رئیس جمهور افغانستان به این باور است که بدون تأمین حقوق زنان در کشور، ثبات و پیشرفت ناممکن است.

نشستی که زیر نام جایگاه زن در اسلام از سوی مرکز رشد استعدادهای زنان افغان برگزار شده بود، نادیه صالح پیام خانم اول را به خوانش گرفت که در بخشی از آن از عالمان دین خواسته شده است تا در باره حقوق زنان کشور آگاهی دهی کنند.

وی گفت:

"جای دارد تا عالمان دین در باره حق و حقوق زنان آگاهی دهی کنند و حقایق را برای مردم برسانند.

هم چنان به حقوقی تأکید کنند که در دین مبارک اسلام وجود دارد. زنان را به حرمت نگاه کردن و تقویت آنها سبب ثبات و صلح می گردد."

این نشست که روز شنبه برگزار و برای سه روز ادامه خواهد داشت، عالمان دین در آن جایگاه زیان های تجاوز جنسی بر زنان و کاهش خشونت در برابر زنان را از دیدگاه اسلام بررسی می کنند.

این نشست در حالی برای چگونگی پایان بخشیدن چالش ها فرا راه زنان افغان برگزار شده است که گفته می شود آمار تجاوز های جنسی در برابر زنان و کودکان در حال بیشتر شدن است.

دلبر نظری وزیر امور زنان می گوید که با وجود تلاش های حکومت هنوز هم خشونت در برابر زنان کاهش نیافته و آنان در هر سال حدود چهار هزار قضیه را در این مورد بررسی می کنند.

وی گفت:

"امروز زنان با اعمال خشونت رو به رو اند که پیچیده آن آزار و اذیت زنان بوده که در حال افزایش است و باید بگویم که برای روشن شدن افکار عامه نقش عالمان دین نهایت موثر است."

وی امیدوار است که عالمان دین در این قسمت نقش مهم شان را ادا کرده تا جامعه به یک محیط سالم مبدل گردد.

اما عالمان دین می گویند، به نسبت رواج های نا پسند در جامعه آنان نیز برخی محدودیت های را دارند.

میر شریف الدین انصاری یکی از عالمان دین در مورد به رادیو آزادی گفت:

" در این کشور مشکلات بسیار وجود دارد، مثلاً برخی از عالمان دین به علت موانع سیاسی و برخی از آنها به علت مشکلات اجتماعی نمی توانند حقایق را در باره زنان کشور بیان کنند. و اگر در جایی یک عالم دین به گونه روشن و یا آشکار در باره حقوق زن گپ بزند، مردم وی را ملای غربی و یا از دایره دین بیرون شده می خوانند."

وی می گوید در کنار اینکه در برخی مناطق حقایق را بیان کرده می توانند اما مردم در بسیاری موارد رسم و رواج و فرهنگ را نسبت به اصول اسلامی اولویت می دهند.

این در حالیست که وزارت حج و اوقاف افغانستان تأکید دارد که از عالمان دینی می خواهد تا بخاطر کاهش خشونت در برابر زنان و تأمین حقوق آن ها از تمام راه های ممکنه کار گیرند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG