لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

طالبان مذاکره نمی کنند اما حکومت برای آغاز مذاکرات امیدوار است


قاضی محمد امین وقاد
قاضی محمد امین وقاد

یک مقام ارشد شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اگر مذاکرات مستقیم صلح با طالبان این هفته برگزار نشود، ممکن است هفتۀ آینده شود.

قاضی محمد امین وقاد در صحبت با رادیوآزادی با لحن امیدوار کننده‌ای صحبت می‌کرد.

وی گفت:

"تا هنوز وقت است، فرصت است. امید است که درین مذاکرات طالبان حضور داشته باشند. ما این امیدواری را نگاه می‌کنیم که نمایندۀ رسمی شان در مذاکرات دور پنجم در اسلام آباد حضور داشته باشد."

چهار دور گفتگو‌ها میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در کابل و اسلام آباد برگزار شد.

قرار بود مذاکرات مستقیم میان نماینده گان حکومت افغانستان و نماینده گان گروه‌های طالبان در هفتۀ دوم ماه مارچ برگزار شود، اما اندکی پیش از آن طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور چراغ سرخ نشان دادند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه در اعلامیۀ روز شنبه از اشتراک نکردن نماینده گانشان در نشست چهار جانبه خبر داد.

مجاهد گفته است نه کسی برای اشتراک درین نشست‌ها موظف شده و نه هم رهبری شورای امارت اسلامی در مورد اشتراک درین نشست‌ها فیصله کرده است.

درین اعلامیه برین موقف طالبان تأکید شده تا زمانی که به گفتۀ آنان اشغال افغانستان پایان نیافته، فهرست‌های سیاه ختم نشده و زندانیان آزاد نشده باشند، مذاکرات به قول مجاهد بی‌مفهوم و فریبنده هیچ نتیجه نخواهد داد.

حکومت افغانستان از همه گروه‌های طالبان خواسته که به میز مذاکره بیایند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از آماده گی کامل حکومت به گفتگوهای صلح خبر داد و آن را یگانه راه حل برای پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان خواند.

فیصل گفت، طالبان می‌توانند شرط‌‌ های شان را در میز مذاکره مطرح کنند ولی او افزود که ارزش‌های چندین ساله قابل معامله نیست.

وی افزود:

"ما به خاطر ارزش‌های که سیزده سال برایش قربانی داده‌ایم، آماده نیستیم که آن ارزش‌ها را از دست بدهیم. قانون اساسی را باید بپذیرند ولی جاهایی که در آن طالبان ملاحظه دارند، می‌خواهند که در آن ساحات اصلاحات بیاید، خودش در قانون هم پیش بینی شده، مشکلی ندارد. اما در کل قانون به حیث وثیقۀ ملی افغانستان باید پذیرفته شود و از طرف طالبان باید قبول شود."

پیش ازین، ارگ ریاست جمهوری هم ضمن تجدید دعوت از مخالفان مسلح برای اشتراک در گفتگوهای صلح، گفت که از دستاورد‌ها و امنیت مردم در برابر کسانی که به جنگ ادامه می‌دهند، قاطعانه دفاع خواهد کرد.

همچنین محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است، اگر مخالفین مسلح دولت حاضر به گفتگو‌های صلح نشوند از امریکا، چین و پاکستان خواهند خواست تا ضد شان اقدام نظامی کنند.

تاکنون گروه طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول که با ملا اختر محمد منصور ابراز مخالفت کرده، در مورد اشتراک یا عدم اشتراک در نشست آینده صلح چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG