لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

اظهارات طالبان یک ضربه محکم به تلاش های صلح


دیجیتل ژورنال

نشریه کانادایی دیجیتل ژورنال به رد شدن مذاکرات مستقیم صلح از سوی گروه طالبان پرداخته و نوشته است: طالبان روز شنبه با نشر یک اعلامیه تلاش های درازمدت برای از سرگیری مذاکرات صلح را رد کرده و شرایط خود را برای اشتراک در این مذاکرات پیشکش کردند.

طالبان با تکرار موقف خود گفتند، تا زمانیکه اشغال نیرو های خارجی از افغانستان به پایان نرسیده، نام طالبان از لست سیاه بین المللی حذف نشده و زندانیان شان رها نگردیده است، مذاکرات نتیجۀ در بر نخواهد داشت.

به نوشتۀ دیجیتل ژورنال، اظهارات طالبان یک ضربه محکم به تلاش های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا است که برای از سرگیری مذاکرات صلح امیدوار اند.

روزنامه از فیصله که در دور چهارم نشست چهار جانبه در کابل اتخاذ شد نیز یاد آور شده می نویسد، نماینده های چهار کشور ازسرگیری مذاکرات را در هفتهء اول ماه مارچ اعلام کردند که به نظر برخی از آگاهان غیر واقعی خوانده شده بود.

دیجیتل ژورنال می نویسد: کابل بار ها از تمام گروه های طالبان خواسته که به میز مذاکرات بنشینند، در حالیکه رئیس جمهور اشرف غنی می گوید، حکومت اش با کسانیکه منجر به کشته شدن غیر نظامیان می شود صلح نخواهد کرد.

دی تایمز آف اندیا

روزنامهء دی تایمز آف اندیا به نقل از سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان نوشته که اخیراً در واشنگتن گفته است، مدارس دینی که در امتداد سرحد میان افغانستان و پاکستان در مناطق قبایلی، بخصوص در وزیرستان شمالی موقعیت دارند به مراکز فعالیت های تروریستی مبدل شده بود.

اما به گفته روزنامه، این مقام ارشد پاکستان، ورود مهاجرین افغان به کشورش را پس از سرنگونی رژیم طالبان در 2001 میلادی دلیل این کار می داند.

دی تایمز آف اندیا آن بخش از سخنرانی سرتاج عزیز را نشر کرده که گفته است، این مدارس فراتر از تصور، فعالیت های تروریستی را انجام می دادند به گفته وی، کارخانه های ساخت بمب، مراکز آموزشی تروریستان و کسانیکه حملات انتحاری را آموزش میدادند همه در طبقه زیر زمینی مساجد صورت می گرفت.

روزنامه در ادامه می افزاید که مشاور صدراعظم پاکستان آغاز فعالیت های تروریستی در کشورش را به ورود مهاجرین افغان پس از حملات یازدهم سپتمبر 2001 میلادی ربط داد.

سرتاج عزیز گفته است: "تروریزم زمانی به پاکستان راه یافت که مردم از آن سوی سرحد بطرف ما آمدند و مبدل به یک تهدید شدند."

سرتاج عزیز در ادامه گفته است که آنها در ابتدا آمدند تا پناهنده شوند اما به زودی متوجه شدند تا زمانیکه قلمرو و منابع را تحت کنترول خود نیاورند اینجا دوام کرده نمی تواند.

دی تایمز آف اندیا به نقل از سرتاج عزیز نوشته است که گفته، آن هایکه از افغانستان آمده بودند پس از گسترش فعالیت ها در سال های 2007 و 2008 میلادی بسیاری از مناطق قبایلی را تحت تصرف خود داشته و با کشتن سران قبایلی به ایجاد شبکه های ارتباطی خود پرداختند.

مشاور امور خارجی نواز شریف عملیات نیرو های پاکستانی علیه گروه های شورشی مستقر در هفت ایجنسی یا مناطق قبایلی را موثر خوانده و گفته است که بسیاری این گروه ها سرکوب و آنعده که توانستند به وزیرستان شمالی فرار کردند.

XS
SM
MD
LG