لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

قادری: حکومت باید از فرار جوانان افغان جلوگیری کند


معروف قادری رئیس اتحادیه ملی کارگران افغانستان
معروف قادری رئیس اتحادیه ملی کارگران افغانستان

نبود اشتغال و زمینه کار، فساد اداری، بیرون بردن سرمایه ها از کشور، نا امنی و گزینش افراد بر اساس برخوردهای سیاسی و قومی موضوعاتی اند که به باور "امکا" یا اتحادیه ملی کارگران افغانستان زمینه را برای فرار جوانان از کشور فراهم ساخته است.

معروف قادری رئیس اتحادیه ملی کارگران افغانستان می گوید، فرار جوانان از کشور برای وی نگران کننده است. او روز یکشنبه در نشستی زیرنام "در کشور تان بمانید حکومت را پاسخگو سازید" از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا وعده های زمان مبارزات انتخاباتی شان را بیاد بیاورند و به آن عمل کنند.

وی گفت:

"وضعیت حاضر برای "امکا " خیلی ها تکان دهنده است و امکا آن را به نفع کشور نمی داند. اتحادیه ما از جوانان می خواهد تا در کشور خود بمانند و مصدر خدمت شوند. همچنان، از کار فرمایان و صاحبان حکومت می خواهد تا برای جلوگیری از فرار مردم از کشور زمینه کار را برای کارگران، جوانان و زنان فراهم سازند."

معضل بیکاری و فرار جوانان با داشتن سندهای تحصیلی از کشور در حالی با انتقاد های رو به رو شده است که رهبران حکومت وحدت ملی در زمان مبارزات انتخاباتی شان گفته بودند در صورت پیروزی، یک میلیون اشتغال ایجاد می کنند.

اما در روزهای اخیر، وزارت کار و امور اجتماعی گفته است پنجاه و یک هزار کرسی دولتی نیاز به گزینش افراد واجد شرایط دارد.

اما پاسخ حکومت به نگرانی ها و پرسش های اتحادیه ملی گران افغانستان چه است؟

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه:

"رهبران حکومت به تعهدات شان در پیوند به ایجاد شغل متعهد هستند و این یک پروسه است که باید عملی گردد. حکومت افغانستان چند ماه پیش پروژه هایی را در سراسر افغانستان روی دست گرفته که با آغاز کار آن بیکاری پایان میابد، اما نیاز است تا مردم حکومت را حمایت کنند و حکومت را پاسخگو قرار دهند که به وعده های خود در قبال آنها عمل کند."

خواست های اتحادیه ملی کارگران افغانستان در قطعنامه یی به ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان، زنان و کارگران و جلوگیری از فرار جوانان از کشور فشرده شده است.

در پایان این نشست کاروان اعضای این اتحادیه با آغاز کمپاین آگاهی دهی به جاده های شهر کابل رفتند تا برای جوانان از خطرهای رفتن به کشورهای خارجی از راه های غیر قانونی آگاهی دهی کنند.

آنان شعارهای چون در "کشور تان بمانید حکومت را پاسخگو سازید، چرا مهاجرت؟ و به بیکاری پایان دهید" برای یک هفته در جاده های کابل ادامه می دهند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG