لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

سادات: جوانان در انتخابات آینده باید بطور گسترده سهم گیرند


کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید، برنامه های را روی دست دارد که به اساس آن جوانان برای اشتراک در سیاست تشویق شوند.

کمال سادات معین امور جوانان روز یکشنبه در کنفرانس که بمناسبت اشتراک جوانان در سیاست راه اندازی شده بود گفت، زمانیکه جوانان در سیاست سهم فعال داشته باشند، اکثر مشکلات در کشور کاهش می یابد.

آقای سادات از تمام جوانان می خواهد تا در انتخابات آینده ولسی جرگه و شورا های ولایتی اشتراک گسترده داشته باشند و به جوانان رای بدهند.

وی گفت:

" خواهش من از جوانان اینست که در انتخابات آینده دقیق باشند، اگر شعور سیاسی جوانان قوی باشد انتخاب خود را درست انجام می دهند، رهبر خود را درست انتخاب می کنند و ما یک پارلمان، شورا های ولایتی و شورا های ولسوالی های قوی خواهیم داشت."

احمد ضیا مسعود نماینده خاص رئیس جمهور برای اصلاحات و حکومت داری خوب در این نشست گفت، اشتراک گسترده جوانان در سیاست می تواند نهاد های دولتی را تقویت کند و مشروعیت حکومت را افزایش دهد.

به اساس یک احصائیه غیر رسمی، شصت و پنج فیصد جامعه افغانستان را جوانان تشکیل می دهد، اما شکایاتی وجود دارد طوریکه لازم است به جوانان در سیاست و حکومت سهم کافی داده نشده است.

در عین حال زهره نوابی عضو شورای ولایتی کابل می گوید، در جامعه افغانی از جوانان به حیث وسیله استفاده شده است و حق انتخاب برای شان داده نشده است.

خانم نوابی می افزاید، جوانان خلاقیت دارند و می توانند پروژه های وسیع را مدیریت کنند.

وی افزود:

" جوان های ما همیشه در جامعه ابزار قرار داده شده اند، به جوان های ما فرصت داده نشده تا بتوانند انتخاب بکنند، به جوان های ما فرصت داده نشده تا بتوانند نظریات خود را بیان کنند، جوان خلاقیت این را دارد که بتواند یک برنامه بسیار وسیع را پیش ببرد، جوان می تواند پروژه های وسیع زیر بنایی را در این مملکت داشته باشد."

با آنکه رهبران حکومت وحدت ملی در هنگام کمپاین های انتخاباتی به جوانان تعهداتی زیادی نموده بودند، اما جوانان شکایت دارند که آنان به تعهدات خود عمل نکرده اند.

به اساس سروی تازه که توسط موسسه نظارت از انتخابات یا (ایوا) صورت گرفته، بیکاری و وضعیت خراب امنیتی مشکل اساسی جوانان افغان است.

در سروی تازه این موسسه که در شش زون افغانستان در چهارده ولسوالی انجام شده و در آن با جوانان گفتگو صورت گرفته نشان می دهد که سهم ندادن به جوانان در سیاست یکی از مشکلات بزرگ بشمار می رود.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG