لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

تلاش یک وکیل مدافع آیندۀ تاریک گلبشره را بطرف روشنایی سوق داد


اداره برنامه انکشافی سازمان ملل متحد در ویب ساید خود حکایت دردناک یک زن افغان را به نشر رسانده و به جای عکس این زن، صفحۀ سیاه را چاپ کرده است.

این حکایت دختر نزده سالۀ ننگرهاری بنام مستعار گلبشره نشر شده که پس از فراعت از مکتب، دو سال است که مصروف فراگیری کورس نرس قابلگی می باشد.

هر چند، گلبشره در حال رسیدن به همه آروز هایش می باشد، اما سوال در اینجاست که او از کودکی با یکی از خویشاوندان اش نامزد شده است. زیرا پدرش گلبشره را در بدل پول قرض به پسر کاکایش نامزد نموده و او خود نسبت به زن و برخورد در برابر زنان یک نظریه کاملاً متفاوت دارد.

گلبشره به پدر و کاکای خود می گوید، نمی خواهد با پسر وی عروسی کند، اما کاکا اش از گلبشره ضمانت کتبی می گیرد که نمی تواند با کسی دیگر ازدواج کند.

پس از امضاء ضمانت خط، پسر کاکای گلبشره بلادرنگ با دختر دیگر ازدواج می کند، ولی تهدید خانواده کاکا اش در جای آن باقی می ماند.

چندی بعد، گلبشره در انستیتوت نرس قابلگی از قوانین جدید کشور در مورد زنان معلومات بدست می آورد و پی می برد که یک موسسه مستقل وکلای مدافع در این رابطه با زنان کمک می کند.

این موسسه، نهادی است که از سوی ادارۀ برنامه انکشافی سازمان ملل متحد حمایت می شود.

بالاخره این دختر افغان مشکل خود را با مروه فضلی یک عضو این نهاد شریک می سازد.

مروه موضوع را با خانوادۀ پسر مطرح می کند، اما موثر واقع نمی شود.

بعد به ادارات قضایی ننگرهار مراجعه می کند و اما به وی گفته می شود که بدون حضور پسر هیچ کاری را به پیش برده نمی تواند.

اما این کارمند نهاد مستقل وکیلان مدافع دست از این کار بر نمی دارد و پس از گفتگو های مکرر با خانواده پسر آنها را قناعت می دهد که به گلبشره آزادی انتخاب همسر آینده اش را بدهند و در بدل آن پولی را بدست خواهند آورد که برای نامزدی پسر شان به مصرف رسانده اند.

این معامله صورت می گیرد و محکمه هم آن را تائید می کند.

اکنون که این مشکل حل شده مروه فضلی این وکیل مدافع که در همۀ این مدت یگانه کمک کنندۀ گلبشره بود، می گوید، نگران این است که مبادا مسئله افشا شود و به جنجال خانواده گی منجر گردد و در آینده تباهی بار آرد.

وی می گوید:

" یک ملاقات فوری بود، برای من گفته شد که اگر این موضوع افشا شود، شاید مشکلات زیادی را ببار آرد. یکی مشکلات خانواده گی و دیگر اینکه من (گلبشره) در آینده نمی توانستیم با کسی نکاح کنم. یعنی از راهی باید استفاده کرد که آنها قطعاً با خبر نشوند که ما به دولت عارض شده ایم. زیرا که نامزدی من قبل از این فسخ شده بود، اما آنها با من موافق نبودند و هر آنچه اتفاق افتاده به خاطر پدر کلان من بوده که ممانعت می کرد. بناءً این خیلی ترسناک است. زیرا اگر این موضوع دوباره مطرح شود، امکان دارد یک جنگ خانواده گی برخیزد."

گلبشره می گوید، وضعیت در حال حاضر خوب بوده و مشکل بزرگ از سر راه برداشته شده است.

او خرسند است که می تواند در شفاخانه دولتی کار کند، در پوهنتون تحصیل نماید و به خوشی خود همسر آینده اش را انتخاب کند.

اما گلبشره با آنهم فعلاً درک کرده که با وجودیکه قانون تساوی حقوق زن و مرد را تضمین می کند، اما حقایق جامعه به گونۀ دیگریست.

گلبشره روی این دلیل نمی خواهد که نام واقعی وی افشا شود و تصویرش در کنار گزارشی از قصه اش به نشر رسد.

XS
SM
MD
LG