لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

اشرف غنی: تروریستان در افغانستان تباه خواهند شد


رئیس جمهور افغانستان اطمینان می دهد که تلاش ها برای تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی ادامه داشته و این را مسئولیت رهبری حکومت و قوای مسلح می داند که در بد ترین شرایط برای دفاع از کشور آماده گی لازم داشته باشند.

محمد اشرف غنی روز دوشنبه در مراسم فراغت بیش از پنجصد افسر جوان از اکادمی ملی نظامی مارشال فهیم در کابل گفت، جنگ آنان میان حق و باطل است و شریعت برای آنان اجازه می دهد که از ناموس کشور دفاع نمایند.

آقای غنی تأکید کرد که گروه های مسلح خارجی در این کشور جا نداشته و به شدت سرکوب خواهند شد.

وی گفت:

"مسئولیت من و تمام اراکین وزارت دفاع دیگر قوای امنیتی و دفاعی ما اینست که برای بدترین حالت آماده گی داشته و امید بهترین حالت را داشته باشیم، انشاالله بهترین حالت خواهد آمد اما قوای امنیتی و دفاعی افغانستان همیشه در رکاب حاضر است القاعده خانه ات اینجا خراب می شود داعش در این جا تباه میشوی و تروریستای منطقه یی جای ندارید."

رئیس جمهور غنی همچنان از طالبان افغان خواست تا از صف گروه های خارجی جدا شوند و در غیر آن افغان نبودن تان را اظهار نماید.

رئیس جمهور اشرف غنی همچنان از تلاش ها برای تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی افغان سخن زده و تأکید کرد که جامعه بین المللی در این زمینه تعهدات خود را بیشتر ساخته است.

محمد معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع نیز در مراسم فراغت افسران جوان از اکادمی ملی نظامی مارشال فهیم، صحبت کرده و گفت که افسران آموزش دیده برای دفاع از کشور آماده شده نه برای تجاوز.

وی گفت:

" اینها کسانی هستند که فن نظامی را یاد می گیرند تا از وطن دفاع بکنند نه اینکه بالای کسی تجاوز بکنند ولی به هیچ متجاوز هم اجازه نخواهند داد که بالای کشور ما تجاوز بکند."

این سخنان در حالی مطرح می شوند که با وجود تلاش های حکومت و برگزاری نشست های چهار جانبه برای آغاز گفتگوهای مستقیم صلح میان حکومت و طالبان مسلح، این گروه مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده است.

اما به تازه گی وزارت خارجه امریکا با نشر یک اعلامیه از طالبان خواسته است تا به میز گفتگو حاضر شوند وگرنه با ادامه تلاش های مشترک نظامی نیروهای افغان و شرکای بین المللی آنها مواجه خواهند شد.

از سوی هم کارشناسان مسایل نظامی افغان می گویند که در کنار حکومت افغانستان جامعه بین المللی نیز در قسمت تجهیز و تمویل نیروهای افغان مسئولیت داشته و باید به آن عمل نمایند.

باری عارض یکی از این کارشناسان گفت:

"این موضوع تنها به افغانستان مربوط نمی شود، اینجا ناتو مستقیم دخالت دارد قوای امریکایی در افغانستان موجود است که باید در توانمندی، اکمال و تجهیز قوای امنیتی افغانستان کمک کنند و یقینی است که اراده از حکومت افغانستان باید موجود باشد."

این در حالیست که در چند ماه گذشته برخی از مقامات امریکایی نظریات مختلف در خصوص سقوط سیاسی نظام افغانستان و بدتر شدن وضعیت در این کشور داشته اند.

اما رئیس جمهور افغانستان برخی مشکلات در جریان سال جاری را پذیرفته و در عین حال تأکید کرد که به اساس اراده و تعهد که در اردوی کشور وجود داشته هیچ نقطه در کشور نبوده که نیرو های افغان آن را دوباره بدست نیاورده باشند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG