لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

عبدالله عبدالله از طالبان خواست که به مذاکرات صلح حاضر شوند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

در حالیکه طالبان مسلح گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را تحریم کرده اند، اما حکومت می گوید که درب گفتگوهای صلح به روی این گروه باز است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در آغاز نشست شورای وزیران به روز دوشنبه گفت که طالبان باید مسئولیت تاریخی شان را انجام دهند و به گفتگو های صلح جواب مثبت بدهند.

اقای عبدالله بار دیگر از سران طالبان خواست تا از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت:

"از مخالفین یک بار دیگر دعوت بعمل می آید که به ندای بر حق حکومت وحدت ملی که به نماینده گی از مردم افغانستان صورت می گیرد، در راستای آغاز پروسه صلح جواب مثبت بدهند."

در حالی حکومت مکرراً از طالبان درخواست گفتگو را می کند که طالبان اخیراً با نشر اعلامیه ای گفته اند که شرایط قبلی شان برای انجام مذاکرات صلح پا برجاست و آنان حاضر به گفتگو نیستند.

در مقایسه با 14 سال گذشته اکنون روند گفتگو های صلح با طالبان مسلح اساسی ترین مراحل اش را پشت سر می گذراند، مرحله ای که در آن امریکا، چین، پاکستان و افغانستان نقش بازی می کنند.

برای نخستین بار پاکستان اعلام کرده است که سران این گروه در پاکستان زنده گی می کنند و حکومت پاکستان بالای این گروه نفوذ دارد.

در کنار آن امریکا همگام با حکومت افغانستان، به طالبان هشدار داده است که اگر به میز مذاکره نیایند با فشار های نظامی افغانستان و متحدان بین المللی اش روبرو خواهند شد.

اما حالا پرسش های بمیان آمده است که پس از ابراز نظر های مقام های پاکستان و آوردن فشار از سوی امریکا بالای طالبان، آیا این گروه با وجود تحریم گفتگو های صلح، انعطاف پذیری خواهند نشان داد و بر گفتگو های صلح لبیک خواهند گفت؟

در این باره از جاوید کوهستانی کارشناس سیاسی پرسیدم.

وی گفت:

"پاکستانی ها در پی بدست آوردن امتیازات هستند و زمانی فشار ها را بالای طالبان مسلح بیشتر می کنند که پاکستانی ها به یک سری از خواست ها رسیده گی صورت بگیرد یا برای بدست آوردن این امتیازات مطمین شوند که بیشتر این مسایل در گروه حکومت افغانستان است."

قرار بود گفتگو های مستقیم میان طالبان مسلح و نماینده گان حکومت افغانستان در هفته اول ماه مارچ آغاز شود، اما به گفته مشاور روابط بین الملل صدراعظم پاکستان این گفتگو ها تا چند روز دیگر به تعویق افتاد.

به گفته آگاهان سیاسی، پاکستان تسلط کامل بالای گروه های هراس افگن به ویژه طالبان دارد، تا زمانیکه کابل با اسلام آباد به تفاهم نرسد و به خواست های پاکستان که همانا رسمی شدن خط دیورند و جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان است، پاسخ مثبت ندهد، دشوار است که گفتگو های صلح با طالبان مسلح به نتیجه برسد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG