لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

برمک: در بخش حقوق زنان برخورد سمبولیک می شود


ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی افغانستان
ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی افغانستان

وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی افغانستان می گوید که بخاطر پیشرفت زنان و حل مشکلات آنان باید یک استراتیژی ملی طرح گردد.

ویس احمد برمک روز دوشنبه طی نشستی که بمناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن از سوی مرکز ماین پاکی سازمان ملل متحد راه اندازی شده بود گفت در ادارات دولتی در بخش حقوق زنان رفتار سمبولیک می شود.

وی گفت:

" در تمام وزارت ها آمریت های جندر ایجاد شده تمام آن سمبولیک است، ما به حیث یک مسئول باید اعتراف کنیم که سمبولیک است در ادارات دولتی افغانستان باید اعتراف کنیم که خشونت، اذیت موجود است، زنان در ادارات دولتی افغانستان باید احساس مصئونیت کنند نه احساس اذیت."

آقای برمک گفت، باید برای زنان افغان در هر بخشی که می خواهند زمینه پیشرفت برابر شود.

در این نشست پیام معاون اول رئیس جمهور هم به خوانش گرفته شد که در آن گفته شده که تا به حال امکانات و سهولت های لازم به زنان افغان موجود نبوده است چیزی که خواست هر زن افغان برای داشتن یک زنده گی مرفع و آرام است.

در عین حال مسئولین مرکز ماین پاکی سازمان ملل متحد می گویند که از سال 2014 بدینسو روی یک استراتیژی کار می کنند که به اساس آن در بخش رشد جندر توجه جدی صورت خواهد گرفت.

عزیزه زارع مسئول بخش جندر این مرکز گفت:

"تحت این استراتیژی ما توانستیم که خانم ها در تمام عرصه ها شاغل باشند و همچنان مستفید شوند و در برنامه ما از همه اقشار باشند هم پسران، دختران، زنان و مردان بدون در نظر داشت کدام تبعیض."

فعالاً حقوق زن می گویند که زنان در افغانستان هنوز هم در بعضی مناطق با خشونت ها و مشکلات فراوان روبر اند و حالا هم همان ضرب المثل معروف حاکم است که " زن یا در خانه یا در گور."

به گفته آنان تا هنوز هم گلوی کسانیکه که صدای مساوات و برابری و حمایت از حقوق زنان را بلند می کنند تازه است و آنان به مبارزه شان با خشونت علیه زنان ادامه خواهند داد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG