لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

انستیتوت ملی موسیقی، "سرود زن" را به زنان افغان تقدیم کرد


احمد ناصر سرمست رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان
احمد ناصر سرمست رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان

مسئولان این انستیتوت روز دوشنبه در کابل گفتند که هدف از نشر "سرود زن" داد خواهی برای تساوی جنسیتی و حقوق پامال شده زنان افغان در کشور است.

احمد ناصر سرمست رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفت که این نهاد همواره تلاش کرده تا برای حقوق از دست رفته زنان افغان در زمینه موسیقی کار کند:

" انستیتوت ملی موسیقی افغانستان تنها این هشت مارچ و دیگر هشت مارچ برای زنان افغان کار نمی کند یکی از تعهدات عمده این نهاد از روز افتتاح تا اکنون تثبیت تساوی جنس و حقوق از دست داده دختر خانم های در موسیقی و درسترسی در آموزش با کیفیت موسیقی بوده، است و خواهد بود. "

آقای سرمست گفت که شعر "سرود زن" از سلیمان لایق بوده، موزیک آن توسط فرید شیفته کمپوز و ترتیب شده و رهبری آن را نگین خپلواک رهبر آرکستر جوانان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان با همکاری لیسه عالی معرفت به عهده داشته است.

رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفت که به تازه گی برای اولین بار در تاریخ موسیقی افغانستان آرکست بانوان افغان را که رهبری آن را نگین خپلواک به عهده دارد ایجاد کرده اند.

احمد ناصر سرمست گفت که در سال اول برنامه های شان را با حضور یک دختر آغاز کرده بودند اما بگفته وی در حال حاضر یک سوم حصه انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را دختران تشکیل میدهند.

در این حال نگین خپلواک اولین دختر افغان که رهبری آرکستر جوانان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را به عهده دارد، ابراز خورسندی می کند که از طریق موسیقی بتوانند صدای زن افغان را جهت عدالت خواهی بلند کنند:

" ما خوش هستیم که در انستیتوت زیاتر دختر داریم و از طریق همین موسیقی ما صدای خود و زنان افغان را بلند کنیم از فامیل ها خواهش می کنم که دختران شان را بگذارند تا درس بخوانند هر رشته را که دوست دارند بگذارند تا به همان رشته تحصیل کنند. "

مسئولان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان می گویند که موسیقی میتواند نقش عمده را در خصوص وحدت ملی و پیشبرد جامعه به سوی صلح رفاع باز کند.

این در حالیست که تفكر و دید جامعه افغانستان نسبت به موسیقی از باورها و سنت های مردم سرچشمه میگیرد و این باور سازگار با موسیقی نبوده و بیشتر خانواده ها به دختران شان اجازه کار در عرصه موسیقی را نمیدهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG