لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

هشت مارچ آغاز گر برنامه های عملی برای اعاده حقوق زنان باشد


گردهم آمدن زنان در یک نقطه استراتیژیک و در فضای آزاد یک امر معمول نیست، اما در قصر دارالامان شماری از زنان جمع شده و به آینده شان چشم امید دوخته اند.

این زنان که از سوی حزب همبستگی ملی در محفلی که به مناسبت هشتم مارچ برگزار شده بود دعوت شده اند و تاکید دارند زنان باید برای بدست آوردن حقوق شان یک دست شوند.

سیلی غفار سخنگوی این حزب گفت باید زنان در برابر بی عدالتی ها برخیزند و مبارزه کنند:

" از روز جهانی زن تنها در صالون های نمایشی تجلیل نخواهد شد بلکه تجلیل از این روز به معنای مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی است. "

از هشتم مارچ یا روز جهانی زن از یکصد و بیست پنج سال به این سو در سراسر جهان بزرگداشت میشود.

روز جهانی زن نخست در ایالت نیویارک ایالات متحده امریکا، پس از آن تجلیل شد که زنان کارگر برای بدست آوردن حقوق شان دست به تظاهرات زدند، اما از سوی حکومت آن وقت سرکوب شدند.

در این میان مرسل فعال مدنی و عضو حزب همبستگی ملی می گوید زنان افغان با الهام گرفتن از زنان پیروز جهان، باید آماده قربانی دادن برای بدست آوردن حقوق شان باشند:

" بیاید با هم یکجا شده و به خشونت نه بگویم، ما باید از زنان قهرمان جهان عبرت بگیریم مانند زنان کرد که باهم یکدست شدند و خود را از ادامه خشونت ها نجات دادند. "

از روز جهانی زن در کابل در حالی تجلیل میشود که هنوز هم زنان در مناطق دور دست کشور از حقوق شان بی بهره اند و با انواع خشونت ها دست و پنجه نرم می کنند.

هرچند حکومت همواره از عملی کردن برنامه های مختلف بخاطر بهبود وضعیت زنان افغان سخن زده است اما فعالان زن مدعی اند با گذشت هر روز خشونت ها در برابر زنان در حال افزایش است و حکومت باید بجای وعده های خیالی، اقدامات جدی را روی دست گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG