لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

در شش سال گذشته نزدیک به 10 هزار قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده است


مسئولان لوی څارنوالی افغانستان در حالی از رسیده گی جدی به قضایای خشونت علیه زنان سخن میگویند که به باور بسیاری از افغانها موجودیت فساد اداری و تطبیق نشدن قوانین زمینه افزایش خشونت علیه زنان را فراهم کرده است.

بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی، میگوید که این اداره برای ریشه‌کن ساختن پدیده خشونت علیه زنان تلاش های را آغاز کرده است:

" اداره لوی څارنوالی جمهوری اسلامی افغانستان در مدت 6 سال گذشته حدود 9572 قضیه را ثبت نموده است که 828 قضیه قتل، 2453 قضیه تجاوز جنسی، 100 قضیه سقط جنین، 75 قضیه اختطاف زنان، 253 نکاح اجباری، 1912 قضیه لت و کوب، 3021 قضیه مجروحیت، 18 قضیه بد دادن و 914 قضیه فرار از منزل را مورد تحقیق و تعقیب عدلی قرار داده است. "

آقای عزیزی در این نشست در مورد پیشرفت های قضیه قتل فرخنده نیز به خبرنگاران معلومات داد.

سخنگوی لوی څارنوالی افغانستان گفت که تحقیقات آنان در مورد دوسیه قتل فرخنده تکمیل شده و جهت فیصله قضایی به محکمه فرستاده شده که دو روز قبل این دوسیه نهایی شد و برای سیزده تن از افراد دخیل در قضیه قتل این دختر جوان جزا صادر شده است.

با این همه شماری از فعالان حقوق زن در افغانستان میگویند که لوی څارنوالی این کشور همواره از حقایق چشم پوشی کرده و برعکس روند رسیده گی به قضایای خشونت علیه زنان از سوی این اداره به کندی پیش رفته است.

غوتی صاحبیان یک تن از این فعالان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

" لوی څارنوالی همیشه محافظه کاری میکند و هیچوقت قوانین را که ما داریم تطبیق نمیکند. چون حالی کمک های جهانی به افغانستان میشود و چون به هیچ نوع اجرا کننده یی قوانین را تطبیق کرده نتوانستند که هم څارنوالی که تطبیق کننده احکام است کدام اجراات را نکردند و بخاطر پنهانی این گپ از موضوع بیخی پای خود را بیرون میکشند. "

بر اساس گزارش ها در اکثر موارد خشونت علیه زنان در مرکز و ولایات از سوی زورمندان و افراد پولدار صورت گرفته است.

مردم میگویند که لوی څارنوالی و سایر ادارات مسئول تا اکنون نتوانسته اند تا عاملین اصلی این چنین خشونت ها را بازداشت و مجازات نمایند.

این درحالیست که سخنگوی لوی څارنوالی تاکید می ورزد که این اداره با تمام اتباع کشور به شمول زورمندان برخورد حقوقی یکسان میکند.

لوی څارنوالی افغانستان میگوید که قانون منع خشونت علیه زنان در سال 1388 خورشیدی ایجاد شد و حکومت این کشور تمام اجراات اش را به رویت همین قانون انجام میدهد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG