لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

کرزی: موقف اخیر طالبان در مورد صلح، یک اقدام تکتیکی است


حکمت کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان
حکمت کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان

حکمت کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در نشست خبری روز دوشنبه خود با وزیر خارجه بریتانیا گفت که رد مذاکرات از سوی طالبان یک اقدام تکتیکی می باشد و کابل به تلاش های خود برای صلح ادامه می دهد.

او در پاسخ به این سوال رادیو آزادی که گفتگوی صلح چرا به تعویق افتاد چنین گفت:

" ما به برنامه خود ادامه میدهیم. برداشت ما از موقفیکه طالبان اتخاذ کرده اینست که این یک موقف تکتیکی است و موقف اساسی نیست. "

اعلامیه روز شنبه طالبان گفت، تا زمانیکه نیروهای خارجی حملات بر مواضع طالبان را متوقف نساخته و از کشور خارج نشده باشند در روند صلح اشتراک نمی کنند. اعلامیه افزود که طالبان گفتگوی صلح را رد می کنند و گزارش های اشتراک آنها در چنین گفتگو ها شایعات است.

از سوی دیگر، فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا در این نشست خبری، حمایت قوی کشور خود از روند صلح را اعلان کرد:

" بریتانیا از تلاش های که حکومت افغانستان در گروه چهارجانبه تماس برای آغاز گفتگوهای مستقیم انجام میدهد با تمام قوت حمایت می کند. طوریکه رئیس جمهور غنی گفته است طالبان میان دو یکی را باید انتخاب کنند صلح یا جنگ. "

انتظار میرفت که گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان هفته گذشته آغاز شود ولی مقامات افغان در چند روز اخیر گفتند که این گفتگوها به تعویق افتاد.

اولین گفتگوی مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان در ماه سرطان گذشته در نزدیکی اسلام آباد در مری انجام شد ولی دور دوم این گفتگو ها پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان به تعویق افتاد.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا در ملاقات های خود با رئیس جمهور افغانستان، رئیس اجرائیه، و معین وزارت خارجه بر تعهدات دراز مدت کشور خود در قبال افغانستان تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG