لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

زنان در 50 درصد رشد اقتصادی افغانستان نقش دارند


با وجود اینکه زنان در زندگی اجتماعی شان در عرصه های مختلف با مشکلات و چالش ها مواجه اند، اما در چند سال گذشته باز هم موفق شده اند تا نقش مهم را در رشد اقتصاد افغانستان داشته باشند.

اتحادیه زنان افغانستان می گوید هم اکنون زنان به گونه مستقیم و غیر مستقیم در 50 درصد رشد اقتصادی کشور نقش دارند.

هوسی اندر عضو این اتحادیه می گوید که زنان افغان در حال حاضر از فعالیت در بخش های مالداری، زراعت، قالین بافی و خامک دوزی تا شرکت های بزرگ ساختمانی مصروف اند:

" هشتاد درصد خواهر های ما در افغانستان به طور غیر مستقیم در فعالیت های اقتصادی مصروف هستند. چرا که زیربنای اقتصاد افغانستان به کمک و همکاری زنان افغان ساخته می شود و مسئله دوم اینکه برخی زنانی هستند که کار می کنند و فعالیت های رسمی اقتصادی دارند که نتایج کار شان در سال های اخیر مثبت بوده است. "

خانم اندر می گوید هم اکنون 1400 نهاد تجارتی کوچک توسط زنان اداره می شود و ثبت و راجستر اتاق تجارت و صنایع کشور است.

به اساس معلومات خانم اندر 3000 خانم در بخش های مختلف مشغول دکانداری هستند.

در چهارده سال گذشته فعالیت های اقتصادی زنان از سوی برخی سکتور های اقتصادی قدردانی شده است.

اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان (آیسا) می گوید که زنان بیش از 300 میلیون دالر در عرصه های مختلف در کشور سرمایه گذاری کرده اند.

محمد ابراهیم شمس معاون این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت در ده سال گذشته بیش از ده شرکت مختلف در کابل و بیش از 5 شرکت دیگر در ولایات از سوی زنان فعال شده است:

" زنان در بخش های ترانسپورتی، لوژستیکی، تحصیلات عالی و موارد مختلف جواز سرمایه گذاری اخذ کرده اند. به همان اندازه که سرمایه گذاری صورت گرفته فرصت های کاری در سطح بالا برای زنان مساعد شده است. "

آقای شمس افزود حدود 2600 شرکت خصوصی در این اداره از سوی زنان ثبت و راجستر شده است.

تولید صنایع دستی، جمع آوری میوه خشک و تازه، قالین بافی و برخی کار های دیگر از کار های موثر زنان خوانده شد ه است.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید زنان در چند سال گذشته نقش فعال را در سکتور خصوصی داشته اند و هم اکنون کار بیش از 500 شرکت کوچک و بزرگ تجارتی را به عهده دارند.

این وزارت می گوید سهولت های تجارتی برای زنان آماده و برای محصولات تولیدات شان زمینه بازاریابی را مساعد می سازند.

زهرا خانمی که در پارک مکروریان چهارم کابل رستورانت دارد می گوید که تمامی مشتریان اش زنان اند و از فعالیت های وی رضایت دارند:

" بولانی پزی دارم دکانم است رستورانت کلان است، منتو، آشک، بولانی میفروشم و به فامیلم کمک می کنم چهار اولاد دارم که یک پسرم داکتر است، سه دختر که یک دخترم مامور است همه شان به تلاش خودم به این سطح رسیده اند. "

نگین خانمی دیگری که خیاط است می گوید در دکان خود کورس بافندگی نیز دارد و شاگردان را آموزش میدهد:

" مشتری هایم خوب است بد نیست گذران می شود کرایه دکان می پردازم، شاگرد تربیه می کنم کورس کرشنیل هم دارم، کورس بافت هم است با همشیره هایم کمک همین است که لباس شان میدوزم، در بیرون قیمت زیاد می گیرند ما کم اخذ می کنیم. "

زنان تجارت پیشه در کنار دست آورد های شان در جامعه از مشکلات و چالش های صد راه شان نیز یاد آوری کردند.

از سوی هم اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید در اثر رسم و رواج های سنتی و ناامنی ها فعالیت زنان تجارت پیشه در ولایات کاهش و یا هم با مشکل مواجه شده است.

آذرخش حافظی رئیس روابط بین المللی این اتاق می گوید که زنان بیشتر در ولایات مزار، هرات و کابل به فعالیت های اقتصادی مصروف اند.

به اساس معلومات آقای حافظی زنان به دلیل ناامنی ها در برخی مناطق فعالیت های اقتصادی خود را متوقف ساخته اند.

از سوی هم وزارت امور زنان افغانستان می گوید، برنامه های گسترده را جهت رشد اقتصادی زنان در سال آینده عملی خواهند کرد.

رحیمه ظریفی رئیس پلان این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، به هدف ایجاد روابط نزدیک با زنان روستایی قرار داد های با وزارت انکشاف دهات به امضا رسانیده اند:

" برنامه های اجرا شده کافی و بسنده نیست ما به برنامه های دراز مدت زیربنای و اساسی برای زن افغانستان نیاز داریم تا آنها به جایگاه قانونی و شرعی خود برسند. خوشبختانه ما بیشتر از 20 فیصد زنها را در حکومت داریم در حدود یازده فیصد رهبری خانم ها را داریم و همچنان در بخش رشد حرفه ها بعضی برنامه های بزرگ است که در حال امضا شدن است و باید در سال پیشرو روی آن کار صورت گیرد. "

کارشناسان می گویند که اقتصاد خانواده زیربنای اقتصاد جامعه است اگر یک زن از لحاظ اقتصادی توانمند باشد نه کودک خود مجبور به کار کردن روی سرک می سازد و نه هم دختر خود را به سن کم وادار به ازدواج میکند.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG