لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

"طالبان در مذاکرات صلح شرکت نمی کنند ولی مقامات قانع نیستند"


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد تلاشهای صلح در افغانستان به نشر رسانیده است تحت عنوان: " طالبان میگویند در مذاکرات صلح شرکت نمی کنند ولی مقامات قانع نیستند. "

به نوشته روزنامه، طالبان به روز شنبه در اشاره به آنچه آنها افزایش حملات هوایی امریکا و عملیات های نظامی قوای افغان خواندند گفتند در مذاکرات صلح شرکت نمیکنند.

در مذاکراتی چهارجانبه که قرار بود بین نماینده گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در آغاز همین ماه در پاکستان دایر شود انتظار شرکت نماینده گان طالبان نیز میرفت ولی طالبان با نشر اعلامیه از شرکت در آن انکار کردند.

ولی مقامات حکومت افغانستان و پاکستان گفته اند، با وجود این اعلامیهء طالبان مذاکرات ادامه خوهد یافت ولی وقت آن تا پایان این ماه معطل میشود.

نیویارک تایمز از قول یک مقام نزدیک به رئیس جمهور غنی که نخواسته است از وی نام گرفته شود نوشته که میگوید، اعلان اخیر طالبان فقط یک تلاش چانه زنی از سوی این گروه است، آنها این کار را بار گذشته هم کرده بودند و در یک اعلامیه از عدم شرکت شان در مذاکرات مستقیم خبر داده بودند ولی بعداً در این مذاکرت حاضر شدند.

این مقام افغان به نیویارک تایمز گفته است جنرال راحیل شریف لوی درستیز پاکستان که هفته گذشته از کابل دیداری کوتاه داشت، حکومت افغانستان را اطمینان داد که مذاکرات به پیش خواهد رفت.

والستریت ژورنال نیز در شماره اخیرش مقالهء را در مورد صلح افغانستان به نشر رسانیده و مینویسد، یک هیئت حکومت افغانستان در اواخر ماه فبروری به قطر رفته بود تا با اعضای دفتر طالبان در قطر در مورد صلح صحبت کند.

روزنامه از قول مقامات افغان نوشته که گفته اند، این هیئت افغان در قطر روی احتمال اعلان آغاز مذاکرات صلح با طالبان صحبت کرد.

اعضای هیئت افغان با اعضای دفتر طالبان در قطر بعد از آن گفتگو کردند که گروه چهارجانبهء مذاکرات صلح در چهارمین جلسه شان در کابل یک نقشهء راه را برای صلح تهیه نمودند.

یک مقام افغان به شرط افشا نشدن نامش به والستریت ژورنال گفته است که در دوحه توافق شد که طالبان مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را به ساده گی رد نمیکنند.

ولی سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد به روز شنبه شرکت گروه ملا منصور در مذاکرات صلح را به شدت رد کرد.

به نوشته والستریت ژورنال جلسهء قطر میان شیر محمد عباس ستانکزی یک عضو ارشد دفتر طالبان در قطر و یک مقام ارشد حکومت افغانستان صورت گرفت و در آن مشاور امور سیاسی رئیس جمهور غنی هم حضور داشت.

والستریت ژورنال مینویسد، یک منبع نزدیک به طالبان گفته است: " من از هر دو جانب شنیدم که این جلسه خیلی مثبت بود. "

XS
SM
MD
LG