لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

عبدالله: از تربیون دولت نباید فعالیت طالبان جایز دانسته شود


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در مراسم دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون پیشین ریاست جمهوری تأکید کرد که جایز دانستن فعالیت های طالبان برای ملت قابل قبول نیست.

آقای عبدالله، تأکید دارد که برخی افراد از تربیون دولت به فعالیت های طالبان مشروعیت می بخشند.

به گفته وی، نادیده گرفتن قربانی های نیرو های امنیتی و ایجاد شک در اذهان عامه پیامد های ناگوار در قبال خواهد داشت.

وی گفت:

"هیچ کسی نباید قربانی سربازان امنیتی افغان را نادیده بگیرد، اگر کسی از تربیون دولت اعلام کند که جنگ با طالبان روا نیست، مشروعیت جایگاه خود از دست می دهد."

آقای عبدالله هر چند از کسی یا حلقه خاصی نام نمی برد اما می گوید که افغان ها این افراد را می شناسند.

در این مراسم در کنار عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین، عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی، شماری از اعضای کابینه و شورای ملی شرکت داشتند.

در گذشته نیز انتقاد ها از روشن نبودن سیاست حکومت در قبال طالبان مسلح صورت گرفته و آگاهان امور نظامی همواره تأکید بر شناسایی دوست و دشمن در داخل نظام داشته اند.

از سوی هم عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی و عضو شورای حراست و ثبات تأکید دارد که اظهار نظر های برخی افراد مبنی بر اینکه جنگ با دشمن نا رواست، برای افغان ها قابل تحمل نیست.

آقای سیاف که در این مراسم نیز شرکت کرده بود می گوید، کسانیکه نیروهای امنیتی را در مبارزه دفاع از کشور دچار تردید می کند، فرزندان این خاک نبوده و بار دوش کشور هستند.

وی افزود:

"او شب تا صبح گزمه می کند تا شما آرام خواب کنید، اما تو از پشت سر بالایش صدا می کنی که جنگ جایز نیست، در این صورت تسلیم کردن خاک به دیگران جایز است، این فتوا از کجا آمده و در کدام دین صادر شده است."

پیش از این نگرانی ها از فعالیت ستون پنجم در درون نظام مطرح شده و افغانها و چهره های سیاسی تأکید کرده اند که باید این افراد شناسایی و در برابر آنان مبارزه جدی صورت گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG