لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

وزیری: نیروهای افغان به حملات از آنسوی سرحد پاسخ خواهند داد


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

بالاخره کاسه صبر افغانستان لبریز شد و وزارت دفاع این کشور به قطعات نظامی اش دستور داد تا در امتداد سرحدات به هر نوع حملات پاسخ مشابه و دندان شکن بدهد.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که به نیروهای سرحدی کشور امر شده است تا در صورت نیاز بدون تأخیر اقدام نظامی کرده و پاسخ حملات را به حملات بدهند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در این خصوص هیچ نوع تعلل، حوصله و بی پروایی وجود ندارد قبل از قبل این امر صادر شده و به همه قطعات و جزوتام ها هدایت داده شده است بدون این که از وزارت دفاع بپرسند خوشان این حق را دارند تا طور که نیاز است در ساحات شان اجراآت کنند."

سرحد به طول دو هزار و پنجصد کیلومتر میان افغانستان و پاکستان به دلیل اینکه سال ها شاهد حملات و درگیری ها بوده است ممکن از نا امن ترین سرحدات در جهان باشد.

گزارش ها می رساند که در این اواخر یک بار دیگر نیروهای پاکستانی بر ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار، ولسوالی دانگام کنر و برخی مناطق ولایت هلمند حملات را انجام داده اند.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیه گفته است که شورای امنیت ملی در جلسه هفته وار اش در مورد سرپیچی های اخیر پاکستان ابراز نگرانی کرده و برای دفع آن به ادارات مربوطه هدایات لازم داده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت نیز روز سه شنبه بر قطع حملات و انداخت ها از آن سوی خط دیورند تأکید کرد و گفت که ادامه آن برای افغانستان پذیرفتنی نیست.

در این حال لوای سرحدی زون شرق پولیس می گوید که برای دفع هر گونه خطر آماده گی کامل را دارد.
محمد ایوب حسین خیل درستیزوال این لوا در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"در حال حاضر وضعیت در گوشته خوب است هیچ نوع مشکل وجود ندارد ما توسط شما به ملت و رهبران خود اطمینان می دهیم که در زون شرقی پولیس از سرحد و ملت خود تا آخرین نفس دفاع می کند."

اما وضعیت در مناطق سرحدی با پاکستان به گونه دیگر است.

در آن مناطق افغانستان که نظامیان پاکستانی پیشروی داشته اند هنوز هم در اختیار آنان قرار داشته و از همانجا بگونه وقفه یی بر نیروهای امنیتی افغان حمله می کنند.

این اظهارات را ذبیح الله زمری منشی شورای ولایتی ننگرها در صحبت با رادیو آزادی بیان داشته و تأکید نمود که باید از پیشروی نظامیان پاکستانی در خاک افغانستان جلوگیری شود.
وی گفت:
"ما نه خط دیورند را قبول می کنیم و نه هم پیش آمدن اینها را می پذیریم، نیروهای امنیتی افغان مکلفیت دارند تا عکس العمل متقابل نشان بدهند دو روز قبل در ولسوالی گوشته از سوی نظامیان پاکستان علیه پوسته های ما عملیات صورت گرفت که قوای سرحدی ما جواب شان را دادند و اکنون در آنجا جنگ نیست."

از سوی دیگر برخی از کارشناسان روی حل دایمی مشکلات با پاکستان تأکید می کنند.

جاوید کوهستانی در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان برای حل این مشکل اراده مستحکم نداشته و در سرحدات نیز به اندازی کافی نیرو موجود نیست.
وی گفت:
"دولت افغانستان واکنش ندارد ما تنها در سطح احساسات حرف می زنیم نیروهای سرحدی ما ضعیف است پاکستان جامعه بین المللی را برای حمایت های بزرگ از نیروهای امنیتی افغان نگذاشته 2556 کیلومتر مرز داریم و در این حد اقل بیشتر از یک صد هزار نیرو ضرورت است در حال حاضر پاکستانی ها 148000 نیرو را در خط مرزی دیورند به کنترول گماشته است و آنها بگونه مداخله جویانه عمل می کنند ما باید اقدامات سیاسی داشته باشیم و بعد اقدامات دفاعی."

آقای کوهستانی تأکید دارد که سیاسیون افغانستان باید برای حل دایمی مشکلات سرحدی تلاش نموده و در صورت نیاز اقدام دفاعی را نیز در نظر داشته باشد.

با آنکه مقامات افغان بار ها خواهان توقف حملات از آن سوی خط دیورند شده اند، اما تا کنون مشخص نیست که انجام حملات از سوی نیروهای پاکستانی بر خاک افغانستان چه زمانی متوقف خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG