لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

افغانستان: هیچ تعدیلی در تفاهمنامه اپتا وارد نگردیده است


در حالیکه مقامات پاکستانی از تعدیل تفاهمنامه اپتا و لغو پرداخت مالیات گمرکی بر اموال ترانزیتی آن کشور در افغانستان حرف می زنند، وزارت تجارت افغانستان می گوید که موضوع تعدیل این تفاهمنامه بعد از شش روز با پاکستان مطرح خواهد شد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که کار روی مسوده تعدیل این تفاهمنامه جریان دارد و به زودی با پاکستان در میان گذاشته خواهد شد:

" مسوده تعدیلات را تا شش روز دیگر به پاکستان می فرستیم و در اخیر هفته مارچ در کابل روی آن بحث خواهیم کرد، تا کنون کدام تعدیلات نیآمده، تفاهمنامه اپتا همان تفاهمنامه 2010 است که عقد شده اما افغانستان صد درصد خواهان آوردن تعدیلات در تفاهمنامه اپتا است. "

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که بر اساس گزارش روزنامه دیلی تایمز پاکستان خرم دستگیر وزیر تجارت آن کشور در یک نشست به تجار پاکستانی از تعدیل تفاهمنامه اپتا و معافیت تعرفه گمرکی مواد صادراتی شان از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه مژده داده است.

اپتا تفاهمنامه تجارتی میان افغانستان و پاکستان است که در سال 2010 میلادی برای مدت پنج سال میان دو کشور به امضا رسید، هرچند معیاد آن به پایان رسیده اما وزارت تجارت و صنایع افغانستان آنرا مدار اعتبار می خواند.

براساس این تفاهمنامه تجار افغان اموال تجارتی خود را از طریق بنادر کراچی و واگه به هند صادر کرده می توانند و تجار پاکستانی اموال تجارتی شان را از مسیر افغانستان به کشورهای آسیا میانه انتقال می دهند.

مدت هاست که تجار افغان از مشکلات ترانزیتی و تجارتی در بندر کراچی و واگه شکایت دارند اما به گفته تجار افغان برای حل آن تا هنوز اقدام لازم صورت نگرفته است.

صیام الدین پسرلی مسئول روابط عامه اتاق تجارت و صنایع افغانستان به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان تا کنون در این راستا طوریکه لازم بود عمل نکرده است:

" پاکستان به تعهداتش وفا نکرده و حکومت افغانستان نیز طوریکه لازم است مسئولیت اش را ادا نکرده است، مدیریت این تفاهمنامه و جنبه عملی آن بسیار مهم است. "

این در حالیست که اخیراً حکومت افغانستان برای خودکفایی مالی، جمع آوری مالیات در کشور را شدت بخشیده است و حتی دکانداران عادی افغان از آن مستثنا نیست.

اما اینکه چرا حکومت افغانستان مالیات گمرکی اش را به پاکستان می بخشد و از تفاهمنامه اپتا چه نفع به دست آورده از متصل کمکی معین پیشین وزارت تجارت و صنایع و کارشناس امور اقتصادی پرسیدیم.

وی در پاسخ گفت:

" پیش از این نیز این تفاهمنامه از سوی برخی گروه ها با عجله به امضا رسید و در آن به نیازهای افغانستان که در این تفاهمنامه حس می شد توجه نشد، در این تفاهمنامه کمبودی های وجود دارد که امتیازات بیشتر به پاکستان داده شده است و برعکس آن افغانستان امتیازات کم دارد. "

آقای کمکی از حکومت افغانستان می خواهد تا به نیازهای تجار افغان و منافع ملی در این تفاهمنامه توجه کرده و برای تعدیل آن هرچه زودتر اقدام کند.

با آنکه وزارت تجارت و صنایع از آوردن تعدیلات در این تفاهمنامه اطمینان می دهد اما تجار افغان میگویند که پاکستان همواره در برابر آنان موانع ایجاد کرده اند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG