لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

کابل و تهران بر تبادله زندانیان و تسهیلات تجارتی موافقه کرده اند


مسئولان وزارت های خارجه افغانستان و ایران در سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های قونسولی میان دو کشور، سه موافقت نامه را امضا کردند.

تبادل زندانیان و کاهش مجازات، تسهیلات تجارتی و حل مشکلات اتباع دو کشور از مواردی اند که درج این سه موافقت نامه شده است.

نصیر احمد اندیشه معین مالی و اداری وزارت خارجه افغانستان در نشست مشترک با معین وزارت خارجه ایران گفت که در این اجلاس هر دو طرف به اهداف شان رسیده اند:

" هدف اساسی ما و جانب ایرانی است که سهولت ها را در سطح اتباع به نمایش بگذاریم، سهولت در صدور ویزه، اسناد مسافرتی، تبادل زندانیان، تخفیف مجازات و بحث مسایل قانونمند شدن اتباع افغان در ایران جز موافقت نامه های امروزی است. "

بر اساس نتایج این اجلاس، تا یک یا دو ماه دیگر لیست زندانیان دو طرف در اختیار هر دو کشور قرار خواهد گرفت.

مسئولان وزارت خارجه افغانستان می گویند که این اجلاس پس از سه سال تاخیر برگزار شده است.

موافقت نامه نخست، شامل انتقال زندانیان دو کشور، کاهش مجازات و استرداد مجرمین میشود.

در موافقت نامه دوم گفته شده است که مشکلات اتباع دو کشور باید حل شود و بحث قانونمند شدن افغان های مقیم ایران نیز درج آن است.

همچنان در موافقت نامه سوم آمده است که باید روابط تجارتی دو کشور گسترش یابد و سهولت های ویزه برای افغان ها بویژه تاجران فراهم گردد.

از سوی هم معین وزارت خارجه ایران می گوید به تازگی برای 28 اتباع افغان که محکوم به اعدام بودند، تخفیف داده اند:

" برای 28 زندانی افغان که محکوم به اعدام بودن تخفیف دادیم و ماهم این چنین دو زندانی در افغانستان داریم خواست ما از حکومت افغانستان اینست که عمل متقابل را انجام دهد. "

هرچند قرار بود که این اجلاس سه روز دوام پیدا کند اما معین وزارت خارجه ایران می گوید که در 5 ساعت کاری به نتایج دست یافتند.

در گذشته برخی از زندانیان افغان در ایران اعدام شده اند و این امر واکنش های تند سیاسیون افغان به همراه بوده است، حالا حکومت افغانستان امید دارد که این زندانیان به کشور خود شان منتقل شده و متباقی حبس شانرا در کشور متبوع شان سپری کنند.

هرچند آمار زندانیان افغان در ایران روشن نیست اما گفته می شود که زندانیان افغان در ایران به جرم های گوناگون متهم هستند که شمار زیادی از آنان به اتهام دست داشتن در قاچاق مواد مخدر حتی به اعدام محکوم شده اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG