لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

مسعود: مخالفان مسلح در ادارات دولتی نفوذ کرده اند


احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور
احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور

همواره از موجودیت طرفداران طالبان در ادارات دولتی افغانستان و فعالیت ستون پنجم در نظام سخن زده میشود اما اکنون یک مقام بلند رتبه حکومتی از نفوذ مخالفان مسلح در ادارات دولتی خبر میدهد.

احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب میگوید شبکه طالبان به گونه نیمه رسمی در کابل فعالیت میکند و حتی روند جلب و جذب در مکاتب و دیگر مراکز را آغاز کرده اند.

آقای مسعود به روز پنجشنبه در مراسم پنجمین سالروز کشته شدن عبدالرحمان سید خیلی قوماندان امنیه پیشین کندز در کابل گفت، نفوذ مخالفان مسلح در ادارات مختلف نگران کننده است:

" تروریست ها واقعاً توانسته اند در کشور ما در شهرها، ولسوالی ها و در ادارات دولتی نفوذ بکنند. زمینه طوری برای تروریزم مساعد شد که حتی در میان نهاد های امنیتی، ملکی و در همه شبکه های اجتماعی آنان توانسته اند نفوذ بکنند. "

پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه گفته است که برخی از مقام های بر حال حکومتی به نفع طالبان کار می کنند اما حکومت تلاش دارد تا این افراد را شناسایی و از وظایف شان برکنار کند.

از نفوذ مخالفان مسلح در ادارات دولتی در حالی سخن زده میشود که در یک سال گذشته چالش های امنیتی در افغانستان بیشتر بود و حتی طالبان مسلح توانستند شهر کندز را بگونه موقت تصرف کنند.

هرچند حکومت تلاش دارد تا گفتگو های صلح با طالبان مسلح به نتیجه برسد اما برخی از کارشناسان امور می گویند بدون همکاری پاکستان تامین صلح و ثبات در افغانستان دشوار است.

عمر داود زی وزیر پیشین داخله و سفیر اسبق در پاکستان که در این مراسم شرکت داشت می گوید حکومت افغانستان به وعده های پاکستان فریب خورده است:

" پاکستان دیروز مریض نبود که امروز خوب شده باشد و بیاید با ما کمک کند، پاکستان مقاصد و اهداف خود را دارد و تا آن برآورده نشود، با پروسه صلح هرگز نباید همکاری صادقانه اش را توقع کرد. بهتر است تا راه حل افغانی دریافت کنیم. "

آقای داود زی می گوید مذاکرات چهار جانبه صلح نیز بی نتیجه است و اکنون این روند با موانع روبرو شده است.

تا هنوز مقام های استخباراتی حکومت افغانستان از نفود مخالفان مسلح در ادارات دولتی به رسانه ها چیزی نگفته اند اما آگاهان امور و مقام های حکومت، پیش از این گفته اند که در میان حکومت برخی افراد اند که مخالف گفتگو های صلح است واز وضعیت نا ارام در کشور سود می برند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG