لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

برای نخستین بار جشنواره صلح در کابل راه اندازی شد


همزمان با گرم شدن موضوع گفتگوهای صلح با طالبان، برای نخستین بار شماری از فعالان مدنی در کابل جشنواره صلح را برپا کردند.

فعالان مدنی میگویند برپایی این جشنواره، حدود چهار ماه زمان گرفته است و هدف آن تاثیر گذاری نقش جوانان و تشویق آنان برای تامین صلح در کشور است.

یاسر بهزاد یکی از برگزار کننده گان این جشنواره میگوید، در چهار بخش سفیران صلح انتخاب میشوند و این روند در آینده نیز ادامه میابد.

او همچنان میگوید این جشنواره تنها به هدف تلاش های صلح جویانه جوانان برپا شده است نه به هدف به دست آوردن پول از کدام نهادی:

" ما حدود چهار ماه پیش طرح برگزاری این جشنواره را ریختیم. می خواهم بگویم که هدف از برگزاری این جشنواره هم صدایی برای تامین صلح است نه گرفتن فن و یا پول نهاد های خارجی. "

این جشنواره در حالی به هدف همصدایی جوانان کشور برای رسانیدن پیام صلح برگزار میگردد که، طالبان مسلح انجام گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

خاتمه کاکر و کنکشا ناصری که نامزد سفیران صلح هستند، میگویند با تلاش های که بخاطر تامین صلح در کشور داشته اند به این سمت کاندید شده اند و به تلاش هایشان بخاطر رسیدن افغانستان به صلح و ثبات ادامه میدهند.

کنشکا ناصری میگوید یگانه آرزوی مردم افغانستان تامین صلح در کشور است؛ اما باید برای تحقق این آرمان مردم بسیج و همصدا شوند:

" خوشبین هستم که چنین جشنواره همه ساله برگزار گردد و جوانان از سراسر کشور در آن اشتراک ورزند تا باشد که نامزد شوند و یکی از آنان به صفت سفیر انتخاب گردد. اینگونه تشویق شوند و برای صلح در کشور کار کنند. "

اشتراک کننده گان جشنواره صلح که همه آنان جوانان و فعالان مدنی هستند، تاکید میکنند که از هر راه ممکن باید برای تامین صلح در کشور کار گرفته شود و دیگر جلو کشتار در این کشور گرفته شود.

پیش از این شورای عالی صلح افغانستان هرچند اشتراک نورزیدن طالبان را در گفتگوهای مستقیم صلح نا امید کننده خوانده است؛ اما تاکید کرده که با وجود انکار ورزیدن این گروه در گفتگوهای روی در رو، حکومت افغانستان به این تلاش هایش همچنان ادامه خواهد داد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG