لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

دانش: اگر مخالفین به دستآوردهای ملت حرمت گذارند، پذیرفته میشوند


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

در حالیکه شماری از افغانها به شدت نگران قربانی شدن دستآورد های مبارزات شان در مذاکرات صلح با مخالفین مسلح اند، مقامات حکومت اطمینان می دهند که به این دستآورد ها ارج گذاشته خواهد شد.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می گوید که افغان ها در بیش از دو دهه گذشته برای حفظ استقلال کشور شان در برابر افراطیت مقاومت کرده اند و به مبارزات آزادی خواهانه شان همچنان ادامه خواهند داد.

آقای دانش که روز جمعه در مراسم بزرگداشت از بیست و یکمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری در کابل صحبت می کرد گفت که مخالفین مسلح دولت را مشروط به حفظ و حرمت گذاشتن به دستآورد های مبارزات ملت خواهند پذیرفت.

وی گفت:

" ما هیچگاه دستآورد های ارزشمند مبارزات مردم خود را و ارزش های نظام مبتنی به قانون اساسی و اراده مردم را به مخالفین مسلح در صورتی که به این ارزش ها احترام بگذارند ملت افغانستان هم با آغوش باز آنان را خواهند پذیرفت و گرنه مقاومت و فدا کاری مردم و جنگ دلیرانه برای دفاعِ مقدس نیروهای شجاع امنیتی ما همچنان ادامه خواهد یافت."

آقای دانش گفت که اخیراً شایعاتی پخش می شوند که گویا در سال جدید، طالبان و یا افراد وابسته به گروه داعش به منظور عبور به سمت شمال کشور مناطق مرکزی را اشغال خواهند کرد.

اما وی تأکید می ورزد که مخالفین مسلح از طریق راه اندازی جنگ روانی در پی مخشوش ساختن ذهنیت عامه در کشور اند.

این در حالیست که پیش از این محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان نیز گفته که اگر مخالفین مسلح دولت با پیروی از روند دیموکراسی در تلاش کسب قدرت باشند، با هیچ مشکل مواجه نخواهند شد و در غیر آن از سوی نیروهای امنیتی افغان سرکوب می شوند.

در مراسم یاد بود از بیست و یکمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در کابل صد ها تن از باشنده گان کابل و برخی از ولایت های دیگر، شماری از مقامات بلند رتبه حکومتی و چهره های سیاسی شرکت کرده بودند.

رئیس جمهور اشرف غنی در پیامی تلویزیونی به مناسبت سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری، وی را شخصیت تأثیرگذار در سیاست کشور خوانده به وی لقب "شهید وحدت ملی " را اعطا کرد.

محمد کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح افغانستان در این نشست، مذاکرات بین الافغانی را تنها راه پایان جنگ و خشونت ها در کشور خوانده از طالبان مسلح خواست تا با استفاده از روش های افغانی در خصوص پایان دادن به جنگ اقدام کنند.

آقای خلیلی، تأکید کرد که افغانها هرگز به گذشته تاریک بر نخواهند گشت.

وی گفت:

" ما وقتی دم از صلح می زنیم نه برگشت به گذشته است و نه تسلیمی طرف، چون که در این صورت صلح معنی ندارد، به گروه طالبان و تحریک طالبان هم صدای ما اینست که بیآئید با روش افغانی خود جنگ را پایان بدهیم و صلح را پیاده کنیم."

هر چند تا کنون مشخص نیست که گفتگوهای مستقیم با طالبان مسلح چه زمانی برگزار خواهد شد، اما کارشناسان افغان و مردم عام در این کشور می گویند که حکومت باید به حفظ دستآورد های مبارزات افغانها توجه نماید.

آنان می گویند، برای این که شرایط دشوار دوره طالبان بار دیگر تکرار نشود، نیاز است تا رهبری حکومت در مذاکرات صلح با این گروه محور توافقات اش را تأمین امنیت و حفظ دستآورد های جدید قرار دهد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG