لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

جنرال شوفنر: داعش بطور کامل در افغانستان سرکوب شده است


یک مقام نظامی امریکا می گوید، گروه داعش بگونۀ کامل در افغانستان سرکوب شده و تنها یک تعداد محدود از جنگجویان این گروه باقی مانده اند.

گروه داعش که فعالیت خود را سال گذشته در افغانستان و پاکستان آغاز کرد، اخیراً حملات اش در شرق افغانستان را افزایش داد.

اما جنرال ویلسون شوفنر سخنگوی ماموریت آموزشی پیمان ناتو در افغانستان روز گذشته گفت: جنگجویان داعش از 404 ولسوالی در حال حاضر فقط در یک ولسوالی در افغانستان باقی مانده اند.

آقای شوفنر طی یک کنفرانس تلیفونی به خبرنگاران در واشنگتن گفت، یگانه ولسوالی که جنگجویان داعش در آن حضور دارند در شرق افغانستان موقعیت دارد.

شوفنر ازین ولسوالی نام نبرده است.
اما پیش ازین مقام های ولایت ننگرهار از فعالیت جنگجویان داعش در ولسوالی اچین این ولایت خبر داده اند.

مقامات نظامی سال گذشته تعداد جنگجویان داعش را بین
هزار تا سه هزار تن خوانده بودند که در شش یا هفت ولسوالی ولایت ننگرهار حضور داشتند.

اما به گفته سخنگویماموریت آموزشی پیمان ناتو در افغانستان در حال حاضر تعداد جنگجویان داعش در ننگرهار در پائین ترین سطح آن قرار دارد.

جنرال ویلسن شوفنر بیشتر جنگجویان داعش در افغانستان را جنگجویان پیشین طالبان پاکستانی خوانده که به گفته وی اکنون با گروه داعش پیوسته اند.

آقای شوفنر در ادامه گفت، بسیاری از این جنگجویان در نتیجه عملیاتی که علیه شورشیان در پاکستان راه اندازی شد، به افغانستان پناه آوردند.

جنرال ویلسون شوفنر سخنگوی ماموریت آموزشی پیمان ناتو در افغانستان می گوید: خشونت های انجام شده از سوی گروه داعش در ننگرهار باعث تضعیف حمایت این گروه در افغانستان شد.

با آنکه جنرال شوفنر گروه داعش در افغانستان را سرکوب شده می خواند اما وی این گروه را هنوز هم به عنوان یک تهدید استراتیژیک می داند که در افغانستان باقی مانده است.

نیرو های افغان با حمایت طیاره های بی پیلوت امریکایی یک عملیات زمینی را در ماه های اخیر در ننگرهار راه اندازی کردند که در نتیجه آن هزار ها خانواده مجبور به ترک خانه های شان شدند.

این اولین حملات طیاره های امریکایی علیه گروه داعش بیرون از قلمرو سوریه و عراق بود.

ماموریت رزمی امریکا و ناتو در دسمبر 2014 میلادی در افغانستان پایان یافت.

در حال حاضر ماموریت ناتو و امریکا در افغانستان به آموزش و حمایت نیرو های افغان باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG