لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

جان کری روی ختم بحران در سوریه و یمن تأکید کرد


وزیر امور خارجه امریکا با مقامات عربستان سعودی روی بحران سوریه و وضعیت در یمن بحث و گفتگو نمود.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا دیروز با شاه سلمان پادشاه عربستان سعودی و مقامات بلند رتبه این کشور، ملاقات کرد.

خبرنگارانی که وزیر امور خارجه امریکا را در این سفر همراهی می کردند می گویند که این گفتگو ها روی بحران جاری در سوریه تمرکز داشت.

جان کری که واشنگتن را به قصد بازدید سه روزه از عربستان سعودی و فرانسه ترک کرده، در ملاقات با مقامات سعودی روی تنش ها در یمن و سایر مسایل امنیتی نیز مذاکره کرد.

گزارش ها می گویند، جان کری دیروز پس از دیدار با پادشاه عربستان سعودی، با شهزاده محمد بن نایف ولیعهد، محمد بن سلمان وزیر دفاع و عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور، نیز ملافات کرد.

وزیر امور خارجه امریکا در حالی با مقامات عربستان سعودی روی وضعیت سوریه ملاقات نمود که قرار است گفتگوهای صلح برای پایان بحران سوریه در هفته آینده در شهر ژینو آغاز شوند.

یک گروه اپوزیسیون سوریه که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است می گوید، در گفتگوهای صلح سوریه اشتراک می کند.

سلیم المسلت سخنگوی کمیته مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه دیروز در ریاض در صحبت با خبرگزاری رویترز گفت، در ژینو باید روی انتقال قدرت صحبت شود:

"جاییکه روند انتقال سیاسی سوریه در آن آغاز می شود، ژینو است و به رژیم بشار اسد فشار وارد شود که به اراده جامعه بین المللی تن در دهد."

گفتگو های صلح سوریه به میانجیگری سازمان ملل متحد بعد از یک توافق آتش بس یک هفته یی صورت می گیرد.

در این میان، ستفین دی مستورا نماینده خاص سازمان ملل متحد برای سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره از شهر ژینو گفت، اکنون فرصت مذاکرات صلح در سوریه در مقایسه با گذشته نسبت به هر زمان دیگر بیشتر است.

در حالیکه متحدین غربی به شمول واشنگتن، ریاض و انقره از گروه های سیاسی و نظامی مخالف حکومت سوریه حمایت می کنند، روسیه و ایران طرفدار رژیم اسد اند.

XS
SM
MD
LG