لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

نصاب تعلیمی مکاتب افغانستان چه زمانی اصلاح خواهد شد؟


در مورد کمی و کاستی نصاب تعلیمی در گذشته شکایت های زیادی وجود داشت که تا اکنون هم وجود دارد.

پیرامون همین موضوغ حرف های از شاگردان، معلمین و مسئولین وزارت معارف هم داشتیم. در برنامه این هفته هوای تازه یکبار دیگر همه یی این مشکلات و شکایات شاگردان و معلمین را گرفته با داکتر محمد ابراهیم شینواری معیین تعلیمات عمومی وزارت معارف شریک نمودیم.

در سال 1382 به اساس فرمان رئیس جمهور آن زمان روی نصاب تعلیمی کار آغاز گردید.

وزارت معارف سرگرم چاپ میلیون ها جلد کتاب جدید درسی شد.

با آن‌كه طی سال‌های اخیر صدها تن روی نصاب جدید كار كرده‌اند و میلیون‌ها دالر به مصرف رسید، ولی با آن هم کتاب‌های که در دسترس شاگردان قرار گرفت خالی از مشکلات نبود.

اشتباه های املایی و تایپی، خیره بودن بعضی صفحات، مشکلات نگارش و در بعضی موارد نادرستی معلومات ارایه شده یکی از کاستی های عمده در این کتاب ها است.

در این مورد شاگردان برخی مکاتب هم شکایت داشتند.

با آنکه شماری از شاگردان از چاپ نصاب تعلیمی جدید خوشبین بودند و می گفتند مثل گذشته و زمان جنگ ها که در کتاب ها نوشته شده بود که یک تفنگ + جمع یک تفنگ = مساوی به دو تفنگ می شود در حال حاضر در چاپ کتاب های جدید این موضوعات در نظر گرفته شده است و خانواده ها تا رسانه های خارجی هم روی آن بحث نموده اند.

اما در یک گزارش آژانس حبری انترپرس آمده بود که کتاب های جدید از لحاظ چاپ، محتوا و مطالب معیاری نیست. به اساس این گزارش، بعضی از استادان جغرافیه، تاریخ و بیولوژی برخی از مکاتب هم در مورد کمی و کاستی کتب حرف های داشتند.

با این همه، کتاب های درسی از لحاظ کمیت و کیفیت هم مشکلات فراوان داشت، تیره گی بعضی از صفحات و رنگ آمیزی کتاب ها چشم را اذیت می کرد و از جانب دیگر نابلدی معلمین هم در مورد کتاب های جدید مشکل دیگری بود که به گفته مسئولین وزارت معارف برای رفع این همه مشکلات راه حل را در نظر گرفته است.

اینکه چگونه؟ ما با داکتر ابراهیم شینواری معین تعلیمات عمومی وزارت معارف مصاحبۀ را انجام دادیم که در آغاز از مشکلات چاپ نصاب تعلیمی اعتراف نموده گفت: چاپ کتاب مشکلات خود را دارد نه تنها در افغانستان بلکه در پیشرفته ترین کشور های جهان هم خالی از اشتباهات نبوده و این یک واقعیت است که در افغانستان یک اندازه مشکلات زیادتر بود و علت آن هم این بود که افغانستان بعد از جنگ های طولانی صاحب ثبات و نظام در کشور شده بود، زیادتر نویسنده ها در خارج از کشور به سر می بردند که متأسفانه نتوانستند به آن معیار که ضرور بود کتاب نوشته و چاپ نمایند.

بناءً وزارت معارف در رابطه به اصلاح نصاب در دو مرحله یک پلان را روی دست گرفته است مرحله اول اصلاح املا، انشاء و زبان کتاب های موجود است که در یک ماه تکمیل می شود که کتاب های جدید که چاپ می گردد خالی از اشتباهات باشد. مرحله دوم اصلاح اساسی نصاب تعلیمی است که آن مسئله جامع و مهم تر است که صورت خواهد گرفت.

بعد از قانون اساسی، مهمترین سند نصاب تعلیمی است که نوشته می شود. باقی مصاحبه را که فروزان حبیب زاده با آقای شینواری انجام داده است در برنامه بشنوید.

به اساس گفته های آقای شینواری به امید روزی هستیم که نصاب تعلیمی به زودترین فرصت تصحیح گردیده تا دانش شاگردان هم مطابق قرن 21 انکشاف نماید.

برنامه این هفته هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی ww.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه www.fecebook.hawa-e-taza.com شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

نصاب تعلیمی مکاتب افغانستان چه زمانی اصلاح خواهد شد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:24 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG