لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

امتحان کانکور از فارغان صنوف 12 در کابل اخذ گردید


در پروسه امتحان کانکور امسال در افغانستان حدود 195 هزار تن شرکت کردند که آخرین دور این امتحان روز شنبه در کابل اخذ گردید.

مقام های وزارت تحصیلات عالی می گویند که پروسه کانکور در 33 ولایت تکمیل شده و تنها حوزه کابل باقی مانده بود که با اشتراک نزدیک به نه هزار تن به پایان رسید.

اختر عبیر آمر نشرات این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیوآزادی پروسه امتحان کانکور امسال را در مقایسه به سال های قبل بسیار شفاف خواند.

وی گفت:

" تاکنون 156 هزار و 25 تن در 33 ولایت امتحان شان را سپری کردند و این امتحانات با شفافیت کامل برگزار شده و قسمیکه شما در جریان استید تدابیری که امسال گرفته شده سبب گردیده که موافقانه امتحان بدون کدام مشکل و با در نظر داشت عدالت امتحانات اخذ شد."

آقای عبیر گفت که بیش از 58 هزار شرکت کننده کانکور امسال در موسسات عالی و حدود 60 هزار تن از آنها در موسسات نیمه عالی دولتی جذب خواهند شد.

پروسه امتحان کانکور امسال در حالی از سوی مقام های وزارت تحصیلات عالی شفاف خوانده می شود که در سال های قبل این پروسه با انتقادات شدید روبرو بود و در برخی ولایات امتحان کانکور به دلیل تقلب لغو و بار دوم اخذ گردید.

در این میان شماری از فارغان صنوف دوازدهم از امتحان کانکور امسال راضی به نظر می رسند.

آنان می گویند که امتحان کانکور امسال در مقایسه به سال های قبل بسیار شفاف بوده و آرزو دارند که آنان به پوهنځی های دلخواه شان راه یابند.

عزیزالرحمان و سبحان الله دو تن از اشتراک کننده گان کانکور در مورد چنین گفتند:

"می خواهیم که پروسه امتحان به گونه بسیار شفاف تمام شود تا بتوانیم هر کدام ما در رشته های دلخواه خود کامیاب شویم و از سوی دیگر از حکومت می خواهیم که به نسل کنونی زمینه کار مساعد سازد."

" انشالله چنانکه ما و شما می بینیم و گزارش های که در مورد شفافیت کانکور از رسانه ها پخش می شود، مرا امیدوار ساخته که روند شفاف است و به پوهنځی که می خواهم کامیاب خواهم شد چون در پروسه نسبت به سال گذشته پیشرفت های زیاد به میان آمده است."

هر چند تعداد شرکت کننده گان امتحان کانکور همه ساله بیشتر می شود اما کمتر جوانان به پوهنتون های دولتی راه پیدا می کنند و متباقی بی سرنوشت مانده و به دلیل بیکاری موجود در کشور سفر های غیر قانونی را در پیش می گیرند.

جوانان بخصوص کسانیکه از پوهنتون های دولتی فارغ شده اند از حکومت می خواهند که در کنار فراهم سازی زمینه تحصیل در کشور زمینه اشتغال را نیز مساعد سازد.

XS
SM
MD
LG