لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

هشت صد هزار زن و یک میلیون کودکِ افغان معتاد به مواد مخدر اند


اعتیاد به مواد مخدر، پدیده ای که با گذشت هر روز دامنه ای آن در افغانستان در حال گسترش است.

بر اساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر شمار معتادان مواد مخدر به 3.5 میلیون تن می رسد.

محمد حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که از این میان، هشت صد هزار تن زنان و یک میلیون تن آنرا کودکان تشکیل می دهند، در حالیکه بر اساس سروی سال 2012 ، شمار زنان معتاد 250 هزار تن و شمار کودکان معتاد نیز به 250 هزار تن می رسید.

آقای دانشیار در مورد گفت:
"طبق سروی اخیر وزارت مبارزه با مواد مخدر و سازمان ملل متحد در بخش مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است نشان می دهد که 3.5 میلیون افغان معتاد به مواد مخدر هستند که از آنجمله 700 تا 800 صد هزار تن آنرا زنان و یک میلیون آنرا کودکان تشکیل می دهند."

گفته می شود که بیشتر استفاده کننده گان مواد مخدر در شهر های بزرگ کشور می باشند و این زنان برای درمان شان بیشتر از این پدیده منحیث ادویه استفاده می کنند و برای آرامش و خواباندن کودکان شان، به آنان نیز ادویه های نشه آور می دهند.

آنچه را مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر می گویند، این زنان ابتدا از تریاک استفاده می کنند و زمانیکه اثر گذاری آن کم شد، به هیرویین رو می آورند.

به گفته مسئولان، اکثر زنان و کودکان، متأثر از مردان معتاد خانواده شان شده اند.

سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر، همکاری علما، معلمان مکاتب و شورا های مردمی را برای کاهش دادن معتادان مواد مخدر موثر می خواند.

وی می افزاید، برای جلوگیری از استفاده مواد مخدر و ارایه آگاهی از اضرار این پدیده برنامه ای را تحت عنوان " بسیج ملی برای مبارزه با مواد مخدر" راه اندازی کرده اند.

با افزایش یافتن آمار زنان معتاد در کشور، پرسش بمیان می آید که چرا شمار معتادان زن با گذشت هرسال در حال افزایش است؟

جاوید احمد قایم معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر در این زمینه گفت:

"از لحاظ اقتصادی، بیسوادی، سطح بالای بیکاری، فشار های روانی و مسافرت ها از بزرگترین عوامل رو آوردن زنان به استفاده از مواد مخدر است."

بر اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر، شمار بیشتر زنان معتاد در کابل هستند.

مقام های وزارت مبارزه با مواد مخدر می گویند، هم اکنون در سرتاسر افغانستان حدود 170 مرکز درمان معتادان وجود دارد.

مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گویند که برای درمان زنان و دختران معتاد نیز مراکز ویژه وجود دارد، اما به گفته آنان بنابر معاذیر فرهنگی و اجتماعی شمار زیاد خانواده ها زنان و دختران معتاد شان را برای درمان به این مراکز نمی آورند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG