لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۵۹

بلخی: درخواست پناهنده گی شماری از افغانها پذیرفته می شود


سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان

حضور دو صد و پنجاه هزار پناهجوی افغان در کشورهای اروپایی بارها افغانستان را با هشدار های پذیرفته نشدن درخواست پناهنده گی آنان، از سوی این کشور ها رو به رو ساخته است.

اما اکنون وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید، با گفتگو های که با کشورهای اروپای داشته است، این کشورها روی پذیرش درخواست پناهنده گی شماری از افغان های پناهجو با حکومت افغانستان به توافق رسیده اند.

سید حسین عالمی بلخی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این کشورها در آغاز حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان نبودند، اما حکومت افغانستان با ارائه چالش های که فراه را این پناهجویان قرار دارد، این کشورها گفته اند که درخواست پناهنده گی شماری از افغانها را می پذیرند.

وی گفت:

"مذاکراتی که با کشورهای اروپایی داشتیم، این کشورها در آغاز حاضر به گفتگو نبودند و در نهایت استدلال و منطقی که افغانستان داشت این کشورها پذیرفتند که یک تعداد افغانها نباید به کشور شان برگشتانده شوند و پناهنده گی شان پذیرفته شود و هم اکنون نیز مذاکرات ما آغاز گردیده و روی طرح دیگر که به بحران مهاجرت پایان داده شود، زمینه اشتغال به میان آید کار می کنیم."

از میان دو صد و پنجاه هزار افغان که از یک سال بدینسو از راه های غیر قانونی و به گونه قاچاقی خود شان را به کشورهای اروپایی رسانیده اند، حدود یکصد و پنجاه و چهار هزار تن آنان که بیشتر از راه آب های یونان و ترکیه به جرمنی رسیده اند، در این کشور درخواست پناهنده گی داده اند.

حال از یکسو که نگرانی ها از پذیرفته نشدن درخواست پناهنده گی این مهاجران در این کشورها محسوس است، وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان از تلفات صدها تن از افغانها در آبهای یونان و ترکیه نیز سخن می زند و از طرح برنامه های تازه یی برای جلوگیری از فرار افغان ها از کشور سخن می زند.

سید حسین عالمی بلخی می گوید، افغان هایی که در کشورهای اروپایی مشکلات را حس کرده اند، اکنون ده ها تن آنان دوباره به گونه داوطلبانه به کشورشان بازگشت کرده اند و این روند ادامه دارد.

اما چه اندازه این برنامه ها پاسخگوی پایان بحران مهاجرت و چالش ها از این رهگذر برای افغانستان خواهد بود؟

عبدالودود پیمان یکی از اعضای ولسی جرگه می گوید:

"این کار اگر عملی گردد خوب است، اما من باور ندارم حکومت ما بخاطر خوش ساختن خارجی ها و اینکه بهانه یی باشد به کمک های پولی کشورها، این خوش کلامی ها را می کنند، اما به هر صورتی که است باید به مشکلات این مهاجرین در کشورهای اروپایی پایان داده شود و با مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد، باید درخواست پناهنده گی آنان از سوی این کشور ها پذیرفته شود."

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان می گوید، طرح های چون جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی به کشورهای بیرونی، ایجاد زمینه اشتغال و فراهم سازی زمینه کارهای حرفه یی در داخل کشور از برنامه های است که تازه به هدف پایان مهاجرت افغانها به کشورهای بیرونی، وزارت مهاجرین آن را روی دست گرفته است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG