لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

گروه هماهنگی تلاش دارد زمینه آغاز گفتگوی مستقیم با طالبان را فراهم کند


مقام های افغان می گویند گروه هماهنگی چهارجانبه تلاش می کند تا نماینده های با صلاحیت طالبان مسلح را به مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان حاضر کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت با آنکه گفتگوهای صلح به تاخیر افتاده اما انتظار میرود تا این گفتگوها انجام شود.

آقای فیصل همچنان گفت در این میان هر گروه مخالف مسلح که بخواهد به این روند بپیوندد، حکومت از آن استقبال می کند:

" حکومت افغانستان منتظر عملی شدن فیصله چهارمین نشست چهارجانبه گروه هماهنگی است، آنان تلاش می کنند تا به زودترین فرصت زمینه گفتگوهای مستقیم صلح با طالبان مسلح فراهم شود، حکومت این کشور توقع دارد تا سایر گروه های مخالف نیز به هدف گفتگوهای صلح با ما یکجا شده و از این طریق به جنگ در افغانستان خاتمه دهند. "

مقام های افغان در حالی از استقبال اشتراک سایر گروه های مخالف مسلح به پروسه صلح سخن می زنند، که اخیراً حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با نشر اعلامیۀ برای اشتراک در گفتگوهای صلح آماده گی نشان داده است.

اما گروه طالبان مسلح که طرف اصلی جنگ با حکومت افغانستان پنداشته می شود بر موقف قبلی اش پافشاری کرده و حاضر به اشتراک در گفتگوهای صلح نیست.

قرار بود گفتگوهای مستقیم صلح حکومت افغانستان با طالبان مسلح در هفته اول ماه جاری میلادی برگزار گردد؛ اما با خودداری طالبان از اشتراک در این گفتگوها، این مذاکرات به تاخیر افتاده است.

از سوی هم آگاهان مسایل سیاسی تاکید می کنند که حکومت افغانستان باید برای آغاز گفتگوهای مستقیم با طالبان مسلح تلاش بیشتر کند.

حکمت الله اعظمی یکی از محققین مرکز مطالعات صلح و جنگ افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت فراهم شدن زمینه گفتگوهای مستقیم صلح را دور از امکان نیست، اما تاریخ و نتایج این مذاکرات زیر پرسش قرار دارد:

" حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ساختار منحصر به خود را در افغانستان دارد؛ اما در میدان جنگ به نفع طالبان وزیر بیرق آنان می جنگند، اگر طالبان به صلح حاضر شوند حزب اسلامی در آینده مشکل بزرگی بوده نمی تواند، زمانی که ما مسئله صلح با طالبان را مطرح می کنیم خلاف توقع این مسئله خیلی پیچیده است، شکی نیست که گفتگوهای رو در رو صورت گیرد، اما این که چه وقت انجام می شود و چقدر موفق خواهد بود، پرسش برانگیز است. "

آقای اعظمی دخالت و علاقمندی کشورهای مختلف به پروسه صلح افغانستان را یکی از عوامل پیچیده شدن این پروسه میداند.

خوشبینی ها از سوی مقام های افغان در پیوند به آغاز گفتگوهای مستقیم صلح با طالبان در حالی شکل گرفته که گروه هماهنگی چهارجانبه با برگزاری چهار نشست نتوانست تا کنون زمینه آغاز گفتگوهای مستقیم صلح را فراهم بسازد.

حکومت افغانستان و سایر اعضای نشست چهارجانبه یعنی امریکا، چین و پاکستان گفته اند اگر مخالفین مسلح حاضر به انجام گفتگوهای صلح نشوند در برابر آنان اقدام نظامی صورت خواهد گرفت.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG