لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

سناتوران افغان: امریکا در روند گفتگوهای صلح افغانستان صادق نبوده است


سال پیشرو سالی که مقام های امریکایی آن را فصل نبرد و دشواری ها برای نیروهای امنیتی افغان میخوانند و از سوی دیگر گزینه نظامی را پیش روی مخالفان مسلح دولت در صورت نپذیرفتن گفتگوهای صلح گذاشته اند.

اما این همه سیاست های امریکا از دید سناتوران افغانستان سیاست دوگانه، متناقض و پیچیده تعریف میشود.

شماری از اعضای مشرانو جرگه در کنار اینکه پاکستان را دشمن افغانستان میخوانند و این کشور را به سیاست های ناجوان مردانه در برابر افغانستان دخیل میدانند، امریکا را نیز به تلاش آغاز جنگ سرد، تبلیغ جنگ روانی و سیاست همسان با پاکستان در افغانستان متهم میکنند.

اعضای این جرگه میگویند امریکا در روند گفتگوهای صلح افغانستان صادق نبوده است.

نادر بلوچ یکی از سناتوران در نشست عمومی روز یکشنبه مشرانو جرگه گفت:

" پاکستان از شرایط دشوار افغانستان استفاده کرده و حملات ناجوان مردانه خود را به هرگونه در خاک مان ادامه میدهد. جامعه جهانی اگر در صلح و امنیت صادق می بود باید به این کشور فشار می آورد و گفتگوهای صلح تحقق پیدا می کرد. علتش روشن است و آن اینکه امریکا و جامعه جهانی بخاطر اهداف خود به افغانستان آمده است. امیدواریم که رهبران حکومت وحدت در این راستا تصمیم قاطع گرفته و دیدگاه یکسان داشته باشند. "

شدت جنگ و افزایش تحرکات مخالفان مسلح دولت در شماری از بخش های کشور و افزایش مهاجرت های غیرقانونی به کشورهای اروپایی و بحران هایی اند که شماری از اعضای مشرانو جرگه به آن اشاره میکنند امریکا و سیاست های ناکارای حکومت افغانستان را عامل اصلی آن میگویند.

این انتقاد ها پس از آن از سوی مشرانو جرگه افغانستان مطرح می گردد که، در ماه های اخیر بیشتر مقام های امریکایی بهار سال آینده را برای افغانستان فصل نبرد و سال پرچالش خوانده اند.

با این همه فرهاد سخی معاون اول مشرانو جرگه که رهبری هیئت اداری مجلس عمومی را روز یکشنبه بر عهده داشت، سخنان سناتوران در پیوند به عدم صداقت امریکا در انجام گفتگوهای صلح و سیاست های دو پهلوی پاکستان را در برابر افغانستان تایید کرد:

" اینکه جامعه جهانی در برابر افغانستان صادق نیست این موضوع را تا اندازه یی تایید می کنیم؛ اما باید به تعهداتی که برای مردم افغانستان در پیوند به صلح افغانستان سپرده است به آن عمل کند. "

اما راستی امریکا در انجام گفتگوهای صلح با افغانستان صادق نبوده است؟

و آیاد این روند سرانجام تحقق خواهد یافت؟

ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی موضع حکومت افغانستان را در پیوند گفتگوهای صلح پابرجا میداند.

هاشمی یک روز پیش از این نیز در نسشت خبری به عملی شدن تعهدات از سوی پاکستان در پیوند به روند گفتگوهای صلح افغانستان تاکید ورزیده و گفته است:

" امیدواری و انتظار ما این است که همان تعهداتی که در نشست چهار جانبه به آن موافقه شده بود و پاکستان به تعهداتی که در این نشست سپرده بود، به آن عمل کند تا زمینه گفتگوها فراهم گردد. "

با این همه، شماری از سناتوران باور ندارند که گفتگوهای صلح بدون صداقت امریکا و پاکستان انجام نخواهد شود.

گلالی اکبری یکی از سناتوران میگوید امریکا باید بجای ریختن آب در آسیاب دشمن به پاکستان تحریم وضع کند و این کشور را وا دارد تا بجای فرستادن گروه های تروریستی به افغانستان، در گفتگوهای صلح این کشور همکاری صادقانه داشته باشد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG