لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

شورای عالی صلح امیدوار است گفتگوهای صلح در ماه جاری برگزار شود


نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا نزدیک به سه هفته قبل در نشست چهار جانبه فیصله کردند که مذاکرات صلح مستقیم بین حکومت و طالبان افغان تا پانزدهم ماه مارچ برگزار شود.

تا به امروز (دوشنبه) که چهاردهم ماه مارچ است، هیچ جانبی نه گفته که این گفتگو ها چه زمانی برگزار می شوند.

اما شورای عالی صلح افغانستان می گوید، توقع دارد که گفتگو مستقیم بین طرفین درگیر در جریان ماه مارچ برگزار شوند.

مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت، پاکستان اطمینان داده است که در جریان ماه جاری طالبان را به پای میز مذاکره حاضر می کند:

" بعد از اینکه گروه به رهبری ملا اختر محمد منصور مذاکرات را رد کرد، نماینده گان کشور های در نشست چهارجانبه هم کدام تاریخی را برای تدویر این گفتگو ها اعلان نکردند. ولی جانب شورای عالی صلح و دولت افغانستان برای این گفتگو ها آمادگی کامل دارند و در این اواخر اسلام آباد اطمینان داده است که در جریان همین ماه مارچ زمینهء برگزاری گفتمان رو در رو را با مخالفین مسلح فراهم می کند. "

اخیراً حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا محمد رسول تمایل نشان داده اند که در مذاکرات صلح شرکت می کنند.

معاون شورای عالی صلح افغانستان علاقمندی این دو گروه را برای اشتراک در گفتگو های صلح مثبت خوانده امیدواری نشان داد که پاکستان، جناح طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور را برای اشتراک در این مذاکرات وادار سازد.

مولوی اوچقون در ادامه صحبت خود به رادیو آزادی گفت:

" موضع گیری گلبدین حکمتیار که پیام مثبت داده، منطقی است و مورد قبول ملت شریف افغانستان نیز می باشد که این را به فال نیک می گیریم. در مورد ملا رسول که یک گروه دیگر را رهبری می کند، فکر می کنم که در بارهء گفتمان سیاسی معتقد هستند. گروه ملا اختر محمد منصور که از طرف هواداران ملا رسول گفته می شود که زیر نظر آی اس آی پاکستان فعالیت می کند، حدس و تخمین های وجود دارند که اگر اسلام آباد فشار وارد کند، می تواند آنها را به پای میز مذاکره بکشاند. "

مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانسنتان این مطلب را زمانی بیان می کند که اسماعیل اراماز نمایندهء ملکی ناتو برای افغانستان دیروز از حکومت ها در منطقه خواست تا به گروه های تروریستی در قلمرو شان اجازه فعالیت ندهند.

نمایندهء ملکی ناتو که با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در کابل صحبت می کرد، از کشور های همسایه خواست تا از حکومت افغانستان حمایت کرده تروریست ها را نگذارند تا از قلمرو شان به حیث مراکز فعالیت شان استفاده کنند.

نماینده ملکی ناتو همچنان تلاش های حکومت افغانستان در ارتباط به تامین صلح و ثبات در این کشور را، از راه مذاکره و گفتگو، ستایش کرد و تاکید نمود که صلح در افغانستان به نفع همه کشورهای منطقه می باشد.

XS
SM
MD
LG