لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

"ولسوالی پنجوایی، سمبول موفقیت نیروهای افغان"


یک کارمند موسسهء ماین پاکی هنگام کار در ولسوالی پنجوایی در ولایت کندهار (آرشیف)
یک کارمند موسسهء ماین پاکی هنگام کار در ولسوالی پنجوایی در ولایت کندهار (آرشیف)

ولسوالی پنجوایی در سال 2009 میلادی در محور یکی از برنامه های رییس جمهور امریکابه خاطر از بین بردن طالبان قرار داشت و با وصف اعزام عساکر اضافی امریکایی به آن منطقه، بزودی به یک نمونهء آشکار از مداخلهء ناکام مبدل شد.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد، اما اینک ولسوالی پنجوایی که زمانی لانهء طالبان به شمار می آمد، یک سمبول نادر از موفقیت نیروهای افغان به شمار می آید. نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار کاری را انجام داده اند که نیروهای امریکایی در اجرای آن ناکام شده بودند.

در سالیان اخیر افراد پر قدرت محلی به شمول سلطان محمد قوماندان پولیس ولسوالی پنجوایی که در بی رحمی شهرت دارند، طالبان را از این مناطق بیرون کردند.

سلطان محمد می گوید:
"زمانیکه نیروهای امریکایی در این جا بودند، طالبان در یک کیلومتری پایگاه های آنها قرار داشتند، اما اینک، آنها در فاصلهء 100 کیلومتری هم نیستند. ما کاری را انجام دادیم که عساکر امریکای آن را انجام داده نتوانستند، ما مناطق را از طالبان پاک کردیم."

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، ولایت همجوار هلمند که غنی از تریاک و بزرگترین ولایت افغانستان است، در لبهء سقوط قرار دارد. اما در ولسوالی پنجوایی کودکان به مکتب می روند و با تفاوت از نصاب درسی طالبان، الجبر می خوانند. حتی هنگام غروب دهاقین در تاکستان هایشان مصروف کارند و شکارچیان کنجکاو به شکار می روند.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد، این چرخش تا حد زیاد وابسته به افراد پرقدرت مانند جنرال عبدالرازق قوماندان امنیهء ولایت کندهاراست که با دستان آهنین این ولایت را اداره می کند و به داشتن اتاق های شکنجه متهم است، اتهامی که وی آن را رد می کند.

یک مقام نزدیک به جنرال عبدالرازق به آژانس خبری فرانس پرس گفته است:

"هدایت او به افرادش خیلی ساده است، دشمن را زنده نیاورید."

سراج الدین افغانمل یک مقام پولیس پنجوایی که هزاران ماین را در این ولسوالی خنثی کرده است، می گوید:

"اگر من یک هواخواه طالبان را دستگیر کنم که پلان داشته باشد، یک ماین را جاسازی کند، اورا بالای ماین نشانده، انفجار می دهم."

سلطان محمد قوماندان پولیس ولسوالی پنجوایی می گوید، همان روزی که امریکایی ها از این جا رفتند، جنگ در پنجوایی به پیروزی رسید. طالبان توجیهء معنوی بودن در این جا را از دست دادند.

به گفتهء سلطان محمد، خارجی های می توانند با دادن اسلحه کمک کنند، اما متعلق به این جا نیستند، و در جنگ افغانستان، فقط افغان ها می توانند پیروز شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG