لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

پروژه خط آهن ترکمنستان - آقینه تا ماه اپریل افتتاح خواهد شد


افغانستان یک کشور محاط به خشکه است از همین رو دسترسی به خط آهن برای این کشور بسیار موثر پنداشته میشود.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع به روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت که پروژه خط آهن ترکمنستان - آقینه تا ماه اپریل افتتاح خواهد شد و حکومت افغانستان آمادگی کامل دارد.

آقای قوقندی می افزاید که این پروژه 35 کیلومتر طول دارد و از ترکمنستان شروع و به بندر آقینه ولایت فاریاب وصل میشود:

" انشالله در آینده های نه چندان دور خط آهن از مجرای ترکمنستان وارد بندر آقینه ولایت فاریاب میشود. این یکی از پروژه های مهم در سطح منطقه است و برای افتتاح آن یک آمادگی خاصی در شهرک بندری آقینه گرفته خواهد شد. "

حکومت افغانستان می گوید با افتتاح این پروژه، اين كشور يك ‌بار ديگر به حيث چهار راه تجارت در منطقه مطرح خواهد شد.

مسئولان وزارت تجارت و صنایع خوشبین هستند و می گویند که افتتاح این پروژه بالای اقتصاد افغانستان تاثیر مثبت دارد زیرا از یک سو سبب دسترسی به مارکیت های جدید شده و از جانبی دیگر و در قیمت ترانزیت کاهش می یاید.

به گفته سخنگوی این وزارت با افتتاح این پروژه افغانستان به بازار های اروپایی، آسیای میانه و چین وصل شود که با افتتاح آن قیمت انتقال کالا ها از چین به افغانستان 5 برابر کاهش خواهد یافت.

مسئولان وزارت تجارت و صنایع میگویند، فیز دوم این پروژه که 35 کیلومتر طول دارد از آقینه ولایت فاریاب به شهر مزار شریف و کندز تا اخیر سال 2016 امتداد می یابد.

از سوی هم مسئولان اتاق های تجارت و صنایع می گویند که با افتتاح این پروژه افغانستان به یک دهلیز ترانزیتی دست خواهد یافت.

هاشم رسولی مسئول روابط بین الملل این اتاق به رادیو آزادی گفت دسترسی به این خط آهن میتواند افغانستان را وابسته گی به بازار های اقتصادی کشور های پاکستان، هند و ایران نجات دهد:

" ما بعنوان یک کشور محاط به خشکه نیاز مند هستیم که هرچه بیشتر راه های تجارت و ترانزیت خود را گسترش دهیم، به هر حال اگر ما وابسته باشیم به مارکیت هند، پاکستان و ایران بسیاری از فرصت های تجاری را از دست خواهیم داد. "

مسئولان اتاق های تجارت و صنایع می گویند که در حاشیه افتتاح این پروژه یک نمایشگاه بزرگ قالین نیز از سوی افغانستان برگزار میشود.

افتتاح خط آهن ترکمنستان – آقینه بخش از راه لاجورد است که این مسیر یکی از تاریخی ترین مسیرهای ترانزیت اموال و کالا بوده و به عنوان بخشی از راه ابریشم دارای اهمیت خاص تاریخی در افغانستان می باشد.

رئیس جمهور غنی، بار ها تاکید کرده است که تلاش دارد تا افغانستان به پل ترانزیتی و تجارتی میان آسیای میانه و آسیای جنوبی مبدل گردد و از موقعیت جغرافیایی اش برای تقویت تجارت و اقتصاد اش سود ببرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG