لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

نورستانی: به کمیسیون انتخابات باید 50 درصد بودجه داده شود


محمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
محمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 24میزان سال 1395 را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی تعیین کرده بود، اما اکنون مسئولین این کمیسیون می گویند، اگر بزودی 50درصد بودجه انتخابات در اختیار آنان قرار داده نشود ممکن این انتخابات به تاریخ معیین آن برگزار نشود.

محمد یوسف نورستانی رئیس این کمیسیون روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفت که برای برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی به 117 میلیون دالر نیاز است.

وی همچنان افزود که ملل متحد برای کمک به انتخابات آینده ابراز آماده گی کرده، اما به گفته وی از سوی حکومت افغانستان تا کنون پاسخ مثبت دریافت نکرده اند.
وی گفت:

" 30 جدی ما مکتوبی را به حکومت روان کردیم و در آن از آنان تقاضا کرده بودیم که حد اقل 50درصد بودجه را تا 15 دلو به اختیار کمیسیون انتخابات بگذارد تا ما کار های مقداماتی انتخابات را آغاز کنیم، اما بدبختانه بگویم به هر دلیل که است تا کنون ما کدام جوابی را از حکومت دریافت نکرده ایم و این مسئله باعث این می شود که انتخابات را به تأخیر اندازد."

آقای نورستانی همچنان از رئیس جمهور خواست تا جلو مداخلات برخی اراکین حکومتی، نهاد های بین المللی و سفارت های خارجی را که تحت عنوان اصلاح نظام انتخاباتی در امور کمیسیون مستقل انتخابات مداخله می کنند،بگیرد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی بدون هیچ نوع مداخله یی به کمک هایش برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ادامه دهد.

این درخواست ها در حالی مطرح می شوند که رئیس جمهور غنی به تازه گی جهت ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی طرح تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را در یک فرمان تقنینی صادر کرد.

به اساس این فرمان جدید، تعداد افراد در کمیته گزینش افزایش یافته و آنان صلاحیت دارند تا کمیشنران جدید را برای کمیسیون های انتخاباتی برگزینند.

هر چند تا کنون این فرمان رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نرسیده است، اما مسئولین این کمیسیون این فرمان را غیر قانونی عنوان می کنند.

در این حال ریاست اجرائیه حکومت افغانستان در پاسخ به خواست 50 درصد بودجه انتخابات، برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که هر گونه انتخابات پس از ایجاد اصلاحات در نظام های انتخاباتی برگزار خواهد شد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست در صحبت با رادیو آزادی گفت که کمیسیون های فعلی فاقد مشروعیت و اعتبار قانونی می باشند.

وی افزود:
"کمیسیون های فعلی فاقد مشروعیت و اعتبار قانونی می باشند بناءً حکومت با آنها هیچ گونه همکاری در خصوص برگزاری انتخابات نمی کند هر گونه انتخابات از سوی کمیشنران جدید برگزار می شود."

نهاد های ناظر انتخابات نیز همواره تأکید کرده اند که کمیسیون کنونی انتخابات با مشکلات ضعف مدیریتی دچار است و به باور این نهاد ها با تبدیلی کمیشنران آن باید اصلاحات گسترده در این کمیسیون ایجاد گردد.

اما مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند، تا جایکه نیاز به اصلاحات بوده از سوی این کمیسیون ایجاد گردیده و با حکومت در میان گذاشته شده است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG