لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

آزاد: طالبان باید بدون پیش شرط به مذاکرات حاضر شوند


امروز سه شنبه پانزدهم مارچ است. اگر اظهارات و آرزومندی گروه چهار جانبۀ همآهنگی مذاکرات به شمول مقامات افغانستان و پاکستان جامۀ عمل می پوشید دو هفتۀ قبل گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز می شد.

نماینده گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در گردهمایی اخیر خود در کابل گفتند که گفتگو های مستقیم با طالبان در اوایل ماه مارچ در اسلام آباد آغاز خواهد شد.

اما در حالیکه بسیاری ها منتظر آغاز گفتگو بودند، طالبان به صورت ناگهانی سهم گیری خود در چنین گفتگو را رد نموده پیش شرط های قبلی خود را تکرار کردند.

ولی مقامات افغان باز هم می گویند که هنوز هم آرزومند آغاز گفتگوی صلح می باشند.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به رادیو آزادی گفت که آنها امیدوار اند که گفتگوی صلح به زودی آغاز شود.

او می گوید که طالبان گفتگو را به کلی رد نه کرده اند بلکه به شرط های خود پافشاری نموده اند و شرط ها معمولاً هنگام مذاکرات مورد غور قرار می گیرند.

وی افزود:

"هم دیدگاه دولت افغانستان و خوشبختانه حتی دیدگاه پاکستان، شما اخیراً اظهارات صدراعظم پاکستان و مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان را حتماً شنیدید که تأکید آنها این بود که طالبان باید اول بدون مطرح کردن پیش شرط ها حاضر شوند به گفتگو."

آقای آزاد افزود که آنها هنوز نتوانسته اند که کدام معیاد دیگر برای آغاز گفتگوهای مستقیم با طالبان تعیین کنند ولی حکومت افغانستان با تلاش های مشترک خود با پاکستان، چین و امریکا سعی دارد که طالبان برای گفتگو ترغیب شوند و معیاد مذاکرات مشخص شود.

در این میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار چند روز قبل برای گفتگو با کابل ابراز آماده گی کرد و حکومت افغانستان هم از آن استقبال نمود.

سمیع یوسفزی، خبرنگار و تحلیلگر افغان در پاسخ به این سوال که چرا طالبان گفتگوی مستقیم را رد کردند گفت:

" اگر طالبان از جانب پاکستان به یک قوت سیاسی مبدل شوند به نظر من این برای شان یک انتحار سیاسی خواهد بود. چون نظر مردم افغانستان به ارتباط پاکستان بسیار منفی است و طالبان هیچگاهی خود را از این اتهام برائت داده نخواهند توانست که گویا آنها آلۀ دست پاکستان می باشند. لذا آنها گفتگو می کنند ولی می خواهند که گفتگو ها در کشور سومی انجام شود."

طالبان، بیرون شدن قوای خارجی از کشور، توقف حملات آنها بر سنگرهای طالبان و حذف نام رهبران آنها از لست سیاه را منحیث پیش شرط های گفتگو مطرح ساخته اند.

ولی دولت افغانستان این بار گفته است که هم برای صلح و هم برای جنگ آماده گی دارد.

خیرالله آزاد، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت، این یک فرصت خوب است برای کسانیکه به صلح مایل اند و کسانیکه از این فرصت استفاده نکردند دولت در برابر آنها ترتیبات یک اقدام نظامی جدی را روی دست دارد.

XS
SM
MD
LG