لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

هشدار پاکستان به طالبان! اگر به گفتگو حاضر نشوید، اخراج میشوید


مقام های پاکستانی به طالبان هشدار داده اند که اگر در گفتگو های صلح افغانستان شرکت نکنند، از پاکستان رانده خواهند شد.

گفته می شود که دو هفته پیش، رهبری طالبان با مقام های پاکستانی در یک محل نا معلوم دیدار کرد اما به این پیشنهاد پاکستان پاسخ رد داده است.

این بار پیشنهاد گفتگو ها هم مانند گذشته، طالبان به صورت علنی پاسخ رد دادند و حالا گزارش داده شده که پیشنهاد پاکستان را هم نپذیرفتند.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که دو هفته پیش یک دیدار پنهانی میان مقام های پاکستانی و شورای عالی طالبان در یک محل نا معلوم صورت گرفته اما این گروه، به شرکت در گفتگو های مارچ پاسخ رد داده است.

یک مقام ارشد پاکستانی که نامش گرفته نشده، می گوید که به رهبری طالبان هشدار داده شده که اگر به گفتگو های صلح حاضر نمی شوند، پاکستان را ترک کنند.

به گفته وی، این اقدام یگانه کاری بود که پاکستان میتوانست بخاطر انجام مذاکرات صلح افغانستان از خود نشان دهد.

این مقام پاکستانی می گوید: دورۀ که آنها بالای گروه طالبان نفوذ زیاد داشتند گذشته است و این گروه در کنترول پاکستان نیست.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان حدود سه هفته پیش گفته بود:

" پروسه صلح و گفتگو تا ابد به روی طالبان باز نخواهد بود بلکه آنها یک وقت معین و مشخص دارند. کشور های عضو نشست چهار جانبه تصمیم گرفته اند تا در برابر گروه های که به صلح تن نمی دهند اقدام جدی نظامی شود."

با هشدار اخیر پاکستان به طالبان، دو مقام آن کشور که نام های شان گرفته نشده، می گویند که گروه طالبان برای حملات بهاری شان آماده گی می گیرند و دوباره به افغانستان سرازیر می شوند.

یک جنرال متقاعد پاکستانی که در مذاکرات صلح افغانستان دخیل است، به خبرگزاری رویترز گفته که پیشروی های اخیر طالبان در میدان جنگ در افغانستان، معادله گفتگو های صلح را تغییر داده است.

به گفته وی، اگر پاکستان به راندن طالبان از آن کشور هشدار می دهد، این موضع خیلی تاثیر گذار نخواهد بود زیرا این گروه به پایگاه ها در پاکستان، مانند گذشته نیاز نخواهد داشت.

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی و دیپلومات سابق افغانستان در پاکستان به این باور است که اسلام آباد و طالبان هر دو تلاش دارند تا خود را از بن بست و فشار های داخلی و بین المللی دور کنند.

آقای سعیدی به رادیو آزادی گفت: با توجه به همه، نمی شود بر پاکستان حساب کرد.

وی گفت:

" طالبان و پاکستان هر دو تلاش دارند تا مذاکرات برگزار شود اما در قطر، بخاطریکه در قطر طالبان به نام امارت اسلامی دفتری دارند و این دفتر را باید به رسمیت بشناسند. حکومت افغانستان در قطر حاضر نیست، روی همین اساس، مذاکرات به تعویق افتاده است. آنچه را که پاکستانی ها به طالبان گفته اند که آنها را بیرون می کنیم، در حال حاضر آنرا حرف صداقت و راستی نمی بینم."

مایکل کوگلمن یک تحلیلگر در انستیتوت وودرو ویلسن در واشنگتن می گوید: طالبان حالا در مقایسه با گذشته، انگیزه خیلی کم برای توقف دادن جنگ ها دارند.

به گفته کوگلمن، با پیشروی های اخیر و شاید هم در آینده، طالبان دست بالاتر دارند و نمی خواهند از جنگ دست بکشند.

نفیس ذکریا یک سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می گوید: از دیدار اخیر با طالبان اطلاعی ندارد. به گفته وی، کشورش نمی داند که کی ها با کی ها دیدار می کنند و آجندای صحبت های شان چی بوده است.

در نظر بود گفتگو های مستقیم صلح، در اوایل ماه مارچ با شرکت هیئت حکومت افغانستان، گروه طالبان و نماینده های چین، پاکستان و امریکا در اسلام آباد برگزار شود.

اما طالبان شرکت شانرا در این گفتگو ها رد کردند. بناءً معلوم نیست که سرنوشت مذاکرات به کجا می کشد و بدون حضور طالبان، آیا نشست گروه چهار جانبه برگزار هم خواهد شد؟

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG