لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

جنرال کمپبل، عملیات تهاجمی را برضد طالبان یشنهاد کرد


جنرال جان کمپبل (John Campbell)
جنرال جان کمپبل (John Campbell)

جنرال جان کمپبل (John Campbell) که تا اوایل ماه مارچ سالجاری میلادی قوماندانی نیروهای امریکایی و ناتو را در افغانستان به عهده داشت، آغاز دوبارهء عملیات تهاجمی را برضد طالبان در افغانستان، پیشنهاد کرده است.

بر اساس اظهارات مقامات نظامی امریکا، این پیشنهاد جنرال جان کمپبل اختلاف نظر بین مقامات ملکی و نظامی این کشور را در قبال نقش نظامی امریکا در افغانستان، آشکار می کند.

برخی مقامات ارشد وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون شکایت از آن دارند که جنرال جان کمپبل از سلسلهء مراتب نظامی تخطی کرده، بدون اطلاع اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا پیشنهاداتش را در مورد آغاز دوبارهء عملیات تهاجمی در افغانستان به طور مستقیم به قصر سفید ارایه است.

اما جنرال جان کمپبل می گوید، پیشنهاداتش را که ایالات متحده را عملیات بیشتر هوایی برضد طالبان می کشاند، با تعقیب چینل های معمول ارایه کرده است.

جنرال جان کمپبل که 37 سال سابقهء خدمت نظامی را در اردوی امریکا دارد، این نکته را که گویا از کنار روسایش در پنتاگون عبور کرده است را رد کرده، در یک ایمل گفته است، وی پیشنهاداتش را از طریق سلسلهء مراتب نظامی ارایه کرده است، همیشه این طور بودهو این بار هم متفاوت از دفعات قبلی نبوده است.

پیشنهادات جان جنرال کمپبل اجازهء برخی حمایت های هوایی از نیروهای افغان را بر ضد شورشیان طالب، عملیات هوایی بر ضد رهبران طالبان و توظیف مشاوران امریکایی را به همراهی نیروهای افغان در مناطق نزدیک به خطوط مقدم جبههء جنگ، شامل می شود.

این بحث ها بعد از آن آغاز شده است که نیروهای امنیتی افغانستان در مقابلهء با شورشیان طالب با دشواری مواجه شده اند و طالبان توانسته اند برخی مناطقی را اشغال کنند که نیروهای امریکایی با پرداختن بهای گزاف آن را تصرف کرده بودند.

جنرال جان کمپبل هنگام صحبت در یک پایگاه نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است:
"تعدادی زیادی از جنگجویان طالبان تصور دارند که از موضع قوی عمل می کنند."

یک مقام ارشد پنتاگون که از افشای نامش خودداری کرده گفته است، با آنکه اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا از افزایش حمایت از نیروهای افغان پشتیبانی می کند، اما به مفهوم آن نیست که وی بدون ارزیابی دقیق، تغییر مسیر دهد.

به نوشتهء روزنامهء واشنگتن پوست، هرنوع تنش در مورد نقش امریکا در افغانستان، آسیب پذیری نیروهای افغان را نشان می دهد و با وصف آنکه بارک اوباما رییس جمهور امریکا تلاش می کند وعدهء انتخاباتی اش را در مورد ختم جنگ عملی کند، اما احتمال دارد در تابستان 2016 میلادی فصل خشونت بار از از جنگ ها در پیشرو باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG