لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

قوای روسیه خارج شدن از خاک سوریه را آغاز کردند


قوای روسیه خارج شدن از خاک سوریه را شروع کردند، این اقدام بعد از آغاز مذاکرات برای حل بحران پنج ساله سوریه در ژنیو، به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز شد.

رسانه های روسی اولین گروه طیاره های جت جنگی سو 34 روسیه را نشان دادند که تاریخ 15 مارچ به روسیه برگشتند. قوماندان قوای هوایی روسیه جنرال ویکتور بونداریوف در وقت برگشت این طیاره ها حضور داشت.

از سوی دیگر معاون وزیر دفاع روسیه نیکولای پانکوف اظهار داشت که قوای باقی مانده روسیه در سوریه مأموریت جنگی خود را علیه داعش، گروه النصر که با القاعده ارتباط دارد و همچنان گروه های دیگر تروریستی ادامه خواهند داد.

پانکوف اظهار داشت این پیش از وقت است که در مورد پیروزی علیه تروریزم سخن گفته شود.

لوی درستیز قوای نظامی روسیه سرگی ایوانوف هم در مسکو به خبرنگاران گفته است که این کار معنی پایان جنگ علیه تروریزم را ندارد.

وی افزود:

"ما جنگ علیه تروریزم را ترک نمی کنیم. برعکس ما این جنگ را شدت می بخشیم. ولی برای این کار در حال حاضر به این تعداد سرباز در سوریه نیازی نیست. "

حدود 5 ماه قبل روسیه برای تقویه و حمایت از رژیم بشار اسد و به هدف مبارزه با تروریزم در سوریه حملات هوایی را آغاز کرد.

پوتین در 14م ماه مارچ اعلان کرد که اهداف این مأموریت بطور عموم بر آورده شده است.

در حالیکه در ژنیو روز دوم مذاکرات به میانجیگری ملل متحد برای ختم بحران 5 ساله سوریه ادامه داشت، سخنگوی کرملین دیمتری پیسکوف اظهار داشت که مسکو در مورد اقدامات آینده در سوریه چیزی گفته نمی تواند.

او اظهار داشت امروز هدف عمده این است که از تلاش های صلح بطور گسترده حمایت شود.

از سوی دیگر رئیس کمیته دفاعی مشرانو جرگه روسیه در مسکو گفته است که روسیه در دو قرارگاه نظامی خود در سوریه حدود هزار سرباز را حفظ می کند.

نظر به تخمین های امریکا قبل از آغاز خروج، تعداد سربازان روسیه در سوریه بین 3 تا شش هزار نفر بودند که تقریباً 50 طیاره جت جنگی با خود داشتند.

سخنگوی قصر سفید گفته است؛ نشانه های ابتدایی واضح می سازند که روسیه این کار یعنی خروج قوایش را از سوریه پیش می برد ولی معلوم نیست که این عمل تا چه حد بر اوضاع تأثیر خواهد داشت.

رهبران اتحادیه اروپا از این تصمیم روسیه استقبال کرده اند و به گفته آنها این تصمیم اگر بطور کلی و درست عملی شود بر رژیم بشار اسد فشار وارد خواهد شد تا بطور جدی در مذاکرات صلح سهم بگیرد.

XS
SM
MD
LG