لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

"ملا منصور به هدف سبوتاژ کردن گفتگوی صلح، پاکستان را ترک گفت"


در روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر بیشتر موضوع صلح افغانستان بازتاب یافته است.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط با استناد به برخی گزارش ها در سرمقاله اش نوشته است که طالبان مسلح پس از نشستی مخفی با مقامات پاکستانی گفته اند که در گفتگوهای صلح اشتراک نمی کنند.

سرخط گفته است که طالبان با فشارهای که از سوی پاکستان بر این گروه وارد شده است مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

سرمقاله نویس میگوید، ممکن طالبان پس از پیشرفت ها در برخی مناطق افغانستان تصمیم به عدم اشتراک در گفتگوهای صلح را گرفته باشند.

سرمقاله نویس به سیاست دوگانه پاکستان درموضوع صلح اشاره کرده و گفته است که طالبان در صورت عدم همکاری پاکستان نمیتوانند به جنگ علیه نیروهای امنیتی افغان به این شدت ادامه بدهند.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پست در مطلبی نوشته است که ملا اختر محمد منصور بخاطر سبوتاژ کردن گفتگوهای صلح از پاکستان بیرون شده است.

نویسنده مطلب به نقل از کارشناسان سیاسی نوشته است که ملا منصور به اشاره پاکستان این کشور را ترک گفته تا به جهانیان نشان داده شود که اسلام آباد بر رهبران طالبان نفوذ ندارد.

در مطلب به نقل از یک منبع با اعتبار که از وی نام گرفته نشده آمده است که اختر محمد منصور در اوایل به سوی نا معلومی رفته اما بعداً مشخص گردید که وی به ایران رفته است.

اما کابل پُست به نقل از این منبع نوشته که ملا منصور ایران را نیز ترک گفته و حالا در یکی از مناطق زیر نفوذ طالبان مسلح در افغانستان به سر می برد.

این منبع گفته است که بر علاوه ملا اختر محمد منصور برخی از رهبران دیگر طالب نیز پاکستان را ترک گفته و به سوی نا معلومی رفته اند.

اصلاح

روزنامه اصلاح در این باره در مطلبی نوشته است، هرچند امیدواری ها برای آغاز گفتگوهای صلح وجود دارد اما طالبان بر شرایط قبلی شان در این مورد تاکید کرده اند.

در مطلب آمده است که پاکستان میتواند نقش مهمی را در پروسه صلح افغانستان ایفا کند اما این کشور با این روند بازی میکند و هرگز نمیخواهد تا این پروسه به موفقیت برسد.

اصلاح نوشته است که اگر نشست های چهارجانبه در باره صلح نتیجه ندهد و پاکستان رهبران طالبان را به میز مذاکره نکشاند، این کشور اعتماد اش را در سطح جهان بگونه کامل از دست خواهد داد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG