لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

برای 15 زن که در بخش تجارت آموزش دیده اند، مدال تفویض شد


مسئولان مجتمع مایه صلح میگویند، از حدود 10 سال بدینسو به همکاری وزارت تجارت و صنایع، صد ها زن افغان را شامل یک پروگرام تجارت ساخته و آنان را بخاطر بلند بردن ظرفیت های کاری شان در بخش تجارت همه ساله به امریکا می فرستند.

حبیبه صادقی رئیس این مجتمع میگوید، از دهمین دوره این پروگرام حدود 15 زن افغان فارغ شده و دوباره به کشور برگشته اند.

خانم صادقی گفت که این تعداد زنان قادر خواهند بود که در بخش های مختلف فعالیت های تجارتی شان تغییرات را به میان آورند:

" به مدت ده هفته برنامه های آموزشی را در داخل افغانستان می بینند و سپس به تعداد حداکثر پانزده نفر شان انتخاب میشوند و به برنامه دو هفته یی که در کشور امریکا در ماه جولای برگزار میشود روان میشوند و اکثراً کسانی به این برنامه درخواست میدهند که جواز تجارتی داشته باشند و این برنامه هر سال در تجارت بسیار تغییرات آورده است. "

مجتمع مایه صلح و وزارت تجارت و صنایع افغانستان به روز چهارشنبه به این زنان افغان که در امریکا آموزش های تجاری فراه گرفته اند و دوباره به کشور برگشته اند مدال نیز تفویض کرد.

مسئولان مجتمع مایه صلح می گویند که این برنامه ده سال پیش آغاز شده و همه ساله یک گروپ پانزده نفری زنان شامل این برنامه به امریکا فرستاده می شوند.

به گفته آنان در نتیجه این برنامه در حال حاضر شماری از زنان فابریکه ها دارند و برای تعداد زنان دیگر زمینه اشتغال را مساعد ساخته اند.

در این میان وزارت تجارت و صنایع افغانستان میگوید که تلاش دارند، ظرفیت زنان افغان در بخش تجارت را بلند ببرند تا آنان نیز سهم فعال شان را در بخش تجارت ایفا کنند.

مزمل شینواری معین این وزارت:

" هدف اساسی برنامه اینست که ما چگونه میتوانیم که پروسه تجارت از شکل سنتی به شکل مسلکی مبدل کنیم که موجودیت خانم ها در این بخش بسیار مهم است در حدود 300 خانم ها از این برنامه فارغ شده اند. حد اوسط که ما ارزیابی داشتیم هر کسیکه از این برنامه فارغ میشود حد اوسط 28 تن را شغل میدهد و یک برنامه فوق العاده خوب است. "

از سوی هم تجلا فاطمی دختری افغان که از پروگرام تجارت از امریکا برگشته از حکومت می خواهد که زمینه کار را به آنان فراهم سازد.

زنان تجارت پیشه افغان می گویند که حکومت شرایط لازم برای فعالیت های زنان در بخش تجارت مساعد نساخته است.

اما حکومت میگوید که در این عرصه برنامه های روی دست دارد که با عملی شدن آن سهم زنان در بخش تجارت گسترده تر خواهد شد.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG