لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

هاشمی: گزارش ها در مورد بی ثباتی نظام یک گمان است


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می گوید زمزمه ها مبنی از احتمال بی ثباتی نظام افغانستان در حد یک گمان است زیرا حکومت در سال روان میلادی برای بهتر شدن وضعیت تمام بخش ها، تلاش می کند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور این اظهارات را در حالی بیان می کند که نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که سال 2016 برای حفظ بقای حکومت افغانستان یک امتحان بزرگ خواهد بود

آقای هاشمی به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت علاوه بر تلاش هایش برای گفتگو های صلح، قادر برای دفع تهدیدات امنیتی است و بی ثباتی نظام مطرح بحث نیست.

وی گفت:
"در سال روان علاوه بر تلاش ها جهت کامیابی گفتگو های صلح، برای این هم آمادگی داریم در برابر چالش ها و تهدیدات امنیتی مبارزه کنیم به یاد داشته باشین که پیش از انتقال مسئولیت های امنیتی و سیاسی در سال 2014 همچنان گمانه زنی ها وجود داشت که نظام افغانستان سقوط خواهد کرد اما آن اظهارات تنها یک خیال و گمان بود."

معاون سخنگوی رئیس جمهور همچنان در واکنش به گفته های نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان که گویا فاصله میان سران حکومت با گذشت هر روز بیشتر شده می رود، گفت که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در مسایل مهم ملی هم نظر اند و برای پیشبرد بهتر حکومت همگام عمل می کنند.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان روز سه شنبه در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است، وضعیت بد اقتصادی، ادامه جنگ، اختلافات سیاسی و تلفات ملکی از مواردی اند که حکومت افغانستان را در سال جاری میلادی با چالش های جدی روبرو خواهد ساخت.

پس از اظهارات آقای هایسم، محمود صیقل نماینده دایمی و سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست که حکومت افغانستان را در تأمین امنیت، پیشرفت های اقتصادی و حیاتی کمک کند.

شماری از آگاهان سیاسی نیز سال 2016 میلادی را برای افغانستان پُر چالش می خوانند و بخش از سخنان نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان را تائید می کنند.

جاوید کوهستانی کارشناس سیاسی به رادیو آزادی گفت:

"گفته های نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان و پیش از آن سخنان رئیس استخبارات امریکا بسیار بجا است به یقین گفته می توانم که سال 2016 به مراتب نسبت به سال 2015 پُر چالش خواهد بود. حکومت باور مردم را جلب نکرده و جنگ نیز شدت یافته است این نگرانی های است که در سال 2016 پا برجا خواهد بود و امید داریم که تدابیر جدی در برابر آن اتخاذ شود."

آقای کوهستانی می گوید حکومت در تقویت نیرو های امنیتی، جلب باور های مردم و پیشرفت های اقتصادی تلاش کند تا برای نگرانی که در سال 2016 میلادی وجود دارد، پاسخ گو باشد.

سال 2016 میلادی در حالی برای افغانستان پُر از چالش خوانده می شود که نشست های بروکسل و وارسا یک فرصت خوب برای رفع چالش های امنیتی و اقتصادی افغانستان گفته شده است.


گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG