لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

نور: برای جلوگیری از کشت کوکنار در بلخ تلاش نخواهد شد


مبارزه با مواد مخدر موضوع که هم دولت پیشین افغانستان در تلاش تطبیق صد درصدی آن بود و هم حکومت وحدت ملی می‌کوشد تا ریشه‌های بُته کوکنار را در کشور محو کند.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ می‌گوید که بعد از این تلاش نخواهد کرد تا جلو کشت کوکنار در ساحه مسئولیت خود را بگیرد و علیه مواد مخدر در این ولایت مبارزه کند.

وی می‌گوید در طول بیش از 10 سال گذشته جهت مبارزه با مواد مخدر بیش از 7.8 میلیارد دالر به افغانستان کمک شده است و اما فقط حدود هفت میلیون این پول در قسمت از بین بردن کشتزار های مواد مخدر در این کشور به مصرف رسیده و متباقی پول ناپدید است.

عطا محمد نور گفت:

" 7.8 میلیارد دالر به مصرف رسیده، شما بگویید که در کجا و چی قسم به مصرف رسیده است. برای ما و شما چی صورت گرفته است؟ سالانه یک میلیون دالر داده شده و برای هفت سال که تنها هفت میلیون می‌شود، تقریباً هشت میلیارد دالر محاسبه کنید که در کجای افغانستان به مصرف رسیده است؟"

به قول سرپرست بلخ که از میان 7.8 میلیون دالر آمریکایی تنها هفت میلیون آن جهت مبارزه با این پدیده به مصرف رسیده و متباقی برای گسترش کشت کوکنار به دست مافیا افتاده است.

عطا محمد نور می‌گوید که از سال ها به این سو کشت مواد مخدر در زون شمال و ولایت بلخ صفر بوده و برعکس در جنوب کشور تحت دید نظامیان آیساف و ناتو کشت کوکنار صورت می گرفت:

" تریاک به ولایات های مثل هلمند، قندهار و نیمروز کشت می‌شد، این کشت به زیر چکمه‌های موزه‌های نظامیان خارجی صورت می‌گرفت و هنگام قاچاق هم میدان‌های هوایی بدست دوستان خارجی بود، اما در نهایت در فاصله هزار یا دو هزار کیلو متر دور تر والی قاچاقبر خطاب شد."

آقای نور می‌گوید هنگام که صلاحیت میدان های هوایی کشور به دست نظامیان خارجی بود، قاچاق مواد مخدر به کشور های بیرون مرزی گسترش یافت و هنگام که وی تلاش کرد تا جلو قاچاق مواد مخدر را بگیرد، به وی نیز اتهام قاچاق و زرع مواد مخدر را وارد کردند.

به گفته سرپرست ولایت بلخ که وی مانع کشت کوکنار در 60 هزار جریب زمین شده بود که بعد از این به دلیل مداخله مافیایی و بستن اتهام بر وی در راستای محو این پدید هیچ تلاش به خرچ نخواهد داد.

تاکنون در برابر این گفته های آقای نور واکنش صورت نگرفته است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG