لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

12 سرباز امریکایی بخاطر حمله بر شفاخانه MSF در کندز مجازات شدند


امریکا 12 نظامی این کشور را مجازات کرد که در نتیجه حملهء هوایی اشتباهی آنها در سال گذشته بر یک شفاخانه ملکی در ولایت کندز، ده ها تن کشته شدند.

وزارت دفاع امریکا می گوید، این افسران و سربازان در سال 2015 میلادی بخاطر حملات اشتباهی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در ولایت کندز به مجازات محکوم شدند.

در نتیجه این حملات هوایی، 24 نفر کشته شدند.

با آنکه، تاکنون مشخص نیست که به این نظامیان امریکایی چه مجازاتی داده شده، اما به گمان اغلب که مجازات آنها شکل اداری دارد.

گفته می شود، چنین مجازاتی در موارد مشابهی برای جلوگیری از تکرار حادثه، موثر واقع گردیده است .

قبل از این، نیروهای نظامی امریکا گفته بودند که وظایف عدهء از نظامیان این کشور در ارتباط به این موضوع، به حالت تعلق درآورده شدند، اما از ارائه تفصیل بیشتر در مورد خوداری کردند.

مقامات گفتند، در جمع مجازات شده گان، شماری از افسران و سربازان امریکایی شامل اند، اما کدام افسری بلند رتبه به رتبه جنرالی در بین آنها وجود ندارد.

این مقامات که اجازه ارائه تفصیل بیشتر در این مورد را نداشتند و از افشای نام شان خوداری کردند، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفتند که پروسه سرزنش این افسران و عساکر امریکایی تکمیل شده است.

ساندرا موریلو یک سخنگوی سازمان داکتران بدون سرحد گفت، تا زمانی که وزارت دفاع امریکا در مورد اقدامات خود به آنها معلومات مستقیم ارائه نکرده باشد و یا فیصله خود را اعلان نکند، آنها در مورد این قضیه تبصرهء نمی کنند.

طیاره نوع ای سی 130 نیروهای خاص امریکا در سال 2015 میلادی زمانی بر یک شفاخانهء داکتران بدون سرحد در کندز حمله کرد که طالبان قسمت زیاد شهر را تصرف کرده و در برخی از نقاط دیگر بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان درگیری و جنگ ادامه داشت.

سازمان داکتران بدون سرحد این حمله نیروهای امریکایی را یک حمله شدید و وحشیانه خوانده، خواستار تحقیقات بین المللی در این مورد شده بود. اما چنین تحقیقات صورت نگرفته است.

جنرال جان کمپبل که در آن زمان قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان بود، این حمله را یک حادثهء غم انگیز ناشی از اشتباه بشری خواند که می شد، از آن جلوگیری کرد.

XS
SM
MD
LG