لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

چهارمین نشست "G7Plus" هفته آینده در کابل برگزار می‌شود


وزارت خارجه افغانستان می گوید نشست وزرای گروه به اضافه هفت به هدف برقراری مناسبات بهتر با تمام کشور های کمک کننده و کمک گیرنده و انسجام موثر این کمک ها برگزار می گردد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این نشست فرصت خوب برای جلب حمایت کشور های تمویل کننده در چهارچوب منشور این گروه است:

" مهم ترین موضوعات که به عنوان چالش ها و نگرانی های مشترک کشور های که قرار است گروه به اضافه هفت به بحث بگیرند عبارت اند از صلح و امنیت، مهاجرت ها موثریت کمک های جامعه جهانی، حکومت داری، نهاد سازی و همچنان مسایل مربوط به کار و اوضاع اقتصادی و زمینه های اشتغال و نگرانی ها از ناحیه بیکاری. "

به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان نشست گروه وزرا به اضافه هفت به تاریخ چهارم و پنجم ماه حمل در کابل برگزار می شود.

در این نشست وزرای خارجه، مالیه، اقتصاد، کار و امور اجتماعی و وزیر امور مهاجرین افغانستان اشتراک خواهند کرد.

گروه وزرای به اضافه هفت در سال 2010 میلادی از سوی هفت کشور بحران زده به شمول افغانستان به حیث یک میکانیزم مشورتی در برابر پالیسی های انکشافی جهانی تاسیس شد.

در حال حاضر بیست کشور عضو این گروه است این گروه به هدف موقف گیری واحد بخاطر کشور های متاثر از بحران ایجاد شده است.

احمد ضیا ضیا کارشناس مسایل اقتصادی در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغانستان هنوز هم متکی به این نوع کمک ها بوده و برگزاری این گونه کنفرانس ها می تواند باعث جمع آوری کمک های هنگفت کشور های کمک کننده شود:

" جلب کمک های کشور دونر بستگی به کشور های جذب کننده دارد به این معنی که کشور نیازمند چقدر می تواند برنامه هایش را درست ارائه بکند مشکلات موجود و شکایت های که در آن ناحیه وجود دارد مطرح کنند. این نشست ها می تواند موثر باشد برگزاری این چنین کنفرانس ها در گذشته برای افغانستان پول هنگفت جمع شده برای مصارف عادی و انکشافی دولت. "

این در حالیست که نیکولاس هایسم نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان به تازه گی چگونگی جلب حمایت مالی بین المللی را برای حکومت وحدت ملی یک چالش خوانده است.

گزارش: سلسله اتل

XS
SM
MD
LG