لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

گفتگوی صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آغاز شد


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

حکومت افغانستان به طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مکرراً دعوت داده که برای گفتگوهای مستقیم صلح حاضر شوند، اما پس از انتظار زیاد بالاخره حزب اسلامی یکی از این گروه های مخالف به گفتگوهای مستقیم حاضر گردید.

شورای عالی صلح میگوید که برای گفتگوهای صلح محمد امین کریم، عبدالقدوس صافی و همایون جریر به نماینده گی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به کابل آمده اند.

محمد ایوب رفیقی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح روز پنجشنبه در یک نشست مشترک خبری با نماینده حزب اسلامی به خبرنگاران گفت که این اولین گفتگوهای بین الافغانی است و از طالبان مسلح خواست که مانند حزب اسلامی به گفتگوهای صلح آماده شوند:

" بنابر دعوت که شورای عالی صلح از جناح های مختلف درگیر با حکومت افغانستان کرد رهبر حزب اسلامی افغانستان جناب حکمتیار صاحب لبیک گفتند، امروز اولین جلسه گفتگوی بین الافغانی بین الابرادری دایر شد و ما این را به فال نیک می گیریم. "

هیئت رهبری شورای عالی صلح حدود سه هفته قبل به رهبری پیر سید احمد گیلانی اعلام شد و اولین نشست خود را با درخواست از گروه های مسلح مخالف برای گفتگوهای صلح آغاز کرد.

با ایجاد حکومت وحدت ملی تلاش ها برای تامین صلح بیشتر گردید و یکبار گفتگوی مستقیم با طالبان مسلح در مری اسلام آباد صورت گرفت، اما با اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان موانع فرا راه این گفتگوها ایجاد گردید.

پس از مدتی تاخیر حکومت افغانستان یک بار دیگر به هدف گفتگو با طالبان مسلح و حزب اسلامی سلسله نشست های چهارجانبه را آغاز کرد که دو نشست آن در اسلام آباد و دو نشست دیگر آن در کابل برگزار گردید.

به اساس فیصله اخیر این نشست های چهارجانبه، قرار بود گفتگوهای مستقیم با طالبان مسلح در هفته اول ماه مارچ آغاز گردد، اما طالبان آنرا را رد کرده و این گفتگوها برای مدت نامعلوم به تعویق افتاد.

حالا که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار برای گفتگوهای صلح حاضر شده است، نماینده این حزب میگوید یک سلسله خواست های را دارند که مردم افغانستان نیز خواهان آن می باشند.

محمد امین کریم یکی از نماینده گان این حزب که به کابل آمده اند، با مسئولان شورای عالی صلح در یک نشست مشترک خبری خواست های شان را این گونه مطرح کرد:

" تامین و اعاده حاکمیت ملی مردم افغانستان بر کشورشان، تامین و اعاده نظام قانونمند اسلامی و تعمیم عدالت در ابعاد مختلف، اگر مذاکرات را که به شکل رسمی از طریق شورای عالی صلح و از طریق یک تفاهم بین الافغانی انشاالله با همان اخلاص که حزب اسلامی دارد جناح های سیاسی و نهاد های کشوری به آن پیش بروند منتج به چیزی خواهد شد که انشاالله ما را به یک کشور دارای صلح خواهد رساند. "

حزب اسلامی پیش از این در حکومت به رهبری حامد کرزی نیز نماینده گان خود را برای گفتگو های صلح فرستاده بود، اما این نخستین بار است که نماینده این حزب در برابر رسانه ها حضور پیدا میکند.

پیش از این حکمت الله اعظمی محقق در انستیتوت صلح و جنگ به رادیو آزادی گفته بود که حضور حزب اسلامی یک گام مثبت است اما حکومت باید تلاش نماید که گروه های بزرگ مخالفین به شمول طالبان را به میز مذاکره حاضر نماید.

اما اینکه طالبان به مانند حزب اسلامی به گفتگوهای مستقیم بین الافغانی حاضر خواهند شد یانه این سوالیست که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد و رئیس جمهور اشرف غنی نیز گفته است برای گفتگوها با طالبان مسلح ناکام نشده است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG