لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

چرا خانواده‌ها هنگام تفریح مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؟


آیا از سال نو به گونه درست آن تجلیل می‌توانید؟ چرا هنگام تفریح و خوشی‌ها خانواده‌ها و دختران مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؟ و آیا با فرهنگ تفریح آشنایی دارید یا خیر؟ موضوعی است که در برنامه این هفته هوای تازه به آن می‌پردازیم.

با نبود مشکلات اقتصادی و از بین رفتن عنعنات ناپسند می‌شود از سال نو به خوبی استقبال کرد.

شماری از جوانان می‌گویند، اگر نوروز با خوشی و گشت و گذار آغاز نشود در طول سال کمتر اوقات خوش برای انسان دست خواهد داد و این گونه پندار به جوانان فرصت بیشتر می‌بخشد که تفریح کنند و به تفریحگاه ها بروند.

آنان می‌گویند، چیزی که به خود نمی پسندی به دیگران هم نپسند.

اما هستند عده یی از جوانان که آنرا مدنظر نگرفته زمانیکه به میله می‌روند فقط به خوشی خود فکر میکنند و با بلند نمودن آواز موسیقی، تیز رانی باعث اذیت دیگران میشوند.

دیگران را از رفتن به میله پشیمان می سازند.

شماری از جوانان در این مورد شکایت زیادی داشتند.

منصور محمد زی و نادر شاه دو جوان دیگر می‌گویند، جوانان از این روز های خوشی سوء استفاده میکنند و ساحات تفریحی را آلوده با کار‌های خراب کرده دیگران را نیز اذیت میکنند.

به گفته آنها، به همین دلیل بیشتر خانواده ها بخاطر تفریح به خارج از خانه نمیروند.

داکترمحب الله زغم نویسنده افغان دلیل همچو آزار و اذیت به دیگران را ندانستن فرهنگ شهر نشینی خوانده میگوید، متأسفانه تعدادی از اشخاص هستند که در اجتماع زنده‌گی می‌کنند اما نزاکت‌های اجتماعی را نمیدانند.

جمیل شیرزاد استاد پوهنځی ادبیات پوهنتون کابل هم به تائید سخنان آقای زغم می‌گوید، بیشتر این مسایل بر می‌گردد به تربیه های فامیلی و در این راستا خانواده ها مکلف هستند تا برای جوانان برنامه های تربیتی را فراهم سازند.

به گفته برخی از جوانان کمبود تفریگاه ها در شهر کابل یکی از مشکلات دیگری است که خانواده ها به خصوص دختران نمی توانند در فضای آرام و به دور از آزار و اذیت از نوروز تجلیل کنند و از خوشی های خود لذت ببرند در این مورد باز هم داکتر محب الله زغم نویسنده افغان گفت:

" دولت می تواند تعداد تفریگاه ها را زیاد بسازد خصوصاً در همچو روز‌های خاص که آنرا محدود به خانواده ها بسازد و کسانی که به تنهایی می خواهند به میله بروند و باعث آزار دیگران می‌شوند از ورود شان جلوگیری صورت گیرد. در اکثر نقاط افغانستان تپه ها، کوه ها و دشت‌های زیاد است اگر دولت بخواهد با مصرف کم می‌تواند فقط نهال شانی و یک اندازه گل کاری کنند و اگر مصرف هم بالای شان می آید می‌توانند دوباره از فروش تکت تفریگاه‌ها مصارف خود را تأمین کنند. امید است که دولت ما یک بار از جنجال های نا امنی فارغ شود تا توجه بیشتر به بهبود زنده‌گی مردم هم نماید."

آقای زغم در ادامه افزود اگر ساحات تفریحی زیاد شود و از آزار و اذیت همچو جوانان جلوگیری صورت بگیرد می شود که از همچو روز‌ها چون نوروز، عید به گونه درست تجلیل گردد.

ما هم به این منظور سری به یکی از باغ های تفریحی زدیم و شماری از جوانان و خانواده ها هم از اینکه به دور از همچو آزار و اذیت، تفریح می‌کردند خوشحال به نظر می‌رسیدند.

از احمد شاه وردک رئیس مؤسسه حفظ و مراقبت باغ بابر در این مورد می‌شنویم که چگونه فعالیت‌های را در این باغ انجام داده اند تا مردم به فکر آرام از خوشی های شان در این باغ تجلیل کنند:

"ما در اینجا در جمع شش مدیریت خود یک مدیریت خاصی داریم بنام مدیریت عملیاتی که آنها محافظین دارند بنام محافظین روز و شب که تنها ما 24 نفر محافظ برای نظم در داخل باغ بابر داریم که تماماً کنترول می‌شود و گارد ها در داخل کار میکردند و نظارت می‌کنند از این رو در باغ مقرارت خاصی وجود دارد که هیچ کس مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرد."

انسان ها در زنده‌گی خود تا جایی آزاد اند که به دیگران آسیب نرسانند.

پس چی خوب است این روز های خوشی را که در افغانستان کمتر سراغ آنرا داریم به شکل درست آن تجلیل کنیم و خود و دیگران از آن خوشی لذت ببریم.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadio.com و صفحه فیس بوک هوای تازه (Hawa e Taza) هم شنیده و خوانده می‌توانید.

هر روز تان نوروز نوروز تان پیروز.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و یکشنبه

چرا خانواده‌ها هنگام تفریح مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:27 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG