لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

شورای ملی از گفتگوها میان شورای صلح و حزب اسلامی استقبال کرد


آغاز گفتگوهای صلح میان شورای عالی صلح افغانستان و نماینده گان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مورد استقبال هیئت اداری و اعضای شورای ملی افغانستان قرار گرفته است.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان روز شنبه در یک نشست خبری در کابل از آغاز این گفتگوها و فرستادن هیئت از سوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ابراز خوشبینی کرد.

وی گفت:

"حکمتیار صاحب یکی از رهبران جهادی بود و حالا هم چهارده سال است که بر خلاف نظام مبارزه کرده و می کند از اینکه هیئت این حزب آمده به اینجا ما خوشبین هستیم و خدا کند که این هیئت یک پیام خوب برای صلح داشته باشد."

وی همچنان از دیگر گروه های درگیر خواست که به پروسه صلح پیوسته و به میز مذاکره حاضر شوند و از این فرصت پیش آمده همه طرف ها برای تأمین صلح در کشور استفاده موثر نمایند.

این در حالیست که هیئت سه نفری به روز پنجشنبه از سوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وارد کابل شده و گفتگوهای مستقیم را با هیئت رهبری شورای عالی صلح آغاز کرد.

محمد امین کریم، عبدالقدوس صافی و همایون جریر کسانی اند که به نماینده گی از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وارد کابل شده و در گفتگو های مستقیم با شورای عالی صلح سهم گرفتند.

تأمین حاکمیت ملی افغانستان، نظام قانونمند اسلامی و تعمیم عدالت در بخش های مختلف از خواست های حزب اسلامی را تشکیل می دهد.

در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز از آمدن هیئت حزب اسلامی جهت گفتگوهای صلح به کابل استقبال کرده اند.

محمد حسن شریفی بلخابی یکی از اعضای ولسی جرگه تأکید دارد که این گفتگوها باید شفاف باشد.

وی گفت:

"اینکه نماینده گان با صلاحیت حزب اسلامی آمدند و نشستی را آغاز کردند و گفتند که ما گفتمان بین الافغانی داریم آنرا استقبال می کنیم ولی آنچه که مهم است بحثی است که باید روند مصالحه و مذاکره به شکل شفاف و روشن بدون کدام امتیاز طلبی و استفاده جوی ابزاری صورت بگیرد."

اعضای شورای ملی تلاش های حکومت افغانستان به شمول برگزاری نشست های چهار جانبه را در راستای تأمین صلح در کشور ستایش کرده و خواهان ادامه این تلاش ها شدند.

هر چند حضور یافتن نماینده گان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار خوشبینی ها را در بین برخی حلقات به شمول اعضای شورای ملی در کشور بوجود آورده است اما رئیس مشرانو جرگه می گوید، در گذشته نیز چنین رفت و آمد های صورت گرفته است اما این بار برای نتایج این گفتگوها امیدواری بیشتر شده است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG