لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

جشنواره بهترین های رسانه ای در هرات برگزار شد


برای نخستین بار جشنواره سالانه بهترین های رسانه ای در ولایت هرات از سوی انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه ای افغانستان برگزار شد.

برگزار کننده گان این جشنواره هدف این برنامه را توانمند ساختن رسانه ها و ایجاد رقابت سالم میان خبرنگاران محلی در ولایت هرات مطرح می کنند.

انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه ای افغانستان به این باور است که این حرکت می تواند زمینه را برای بلند بردن سطح کیفی رسانه هموار سازد.

فیصل کریمی مسئول این نهاد میگوید بیش از هفتاد خبرنگار و رسانه محلی در این جشنواره شرکت کرده اند که از میان آنان یازده تن به عنوان بهترین ها از سوی داوران این جشنواره برگزیده شده اند.

وی گفت:
"جشنواره سالانه بهترین های حوزه رسانه ای هرات در سال 1394 برگزار شد یازده بهترین های رسانه های هرات بعد از یک رقابت آزاد و حرفوی اعلام شدند و انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه ای افغانستان این جشنواره را بخاطر توانمند ساختن خبرنگاران، تشویق جامعه رسانه ای و ایجاد رقابت سالم در بین خبرنگاران و در عین حال بلند بردن سطح کیفیت رسانه ها برگزار کرده است."

محسن کریمی گزارشگر تلویزیون آریانا هرات در میان یازده چهره برتر این جشنواره شناخته شده است.

آقای کریمی از سوی داوران این جشنواره لقب بهترین گزارشگر سال در میان رسانه های محلی را کمایی کرده است.

وی گفت:
"من فکر می کنم که این می تواند انگیزه بهتری را به خبرنگاران بدهد تا بهتر کار کنند، بهتر عمل کنند و به دنبال سوژه های بهتر بروند و از همه مهم تر مشکلات مردم را بازتاب دهند و صدای مردم را به گوش مسئولین برسانند."

حالا خبرنگاران از برگزاری این گونه جشنواره ها در هرات استقبال کرده می گویند که این حرکت می تواند انگیزه خبرنگاران برای فعالیت های بهتر ژورنالیستی را افزایش دهد:
"مهمترین اهمیت این جشنواره ها این است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم خبرنگاران که خود را کاندید کرده بودند متوجه نقاط قوت و ضعف کار رسانه ای می شوند.
وقتی از کار یک خبرنگار و کار یک رسانه تقدیر شود مشخصاً انگیزه خبرنگار را به کار بهتر بالا می برد."

این جشنواره زمانی برگزار می شود که مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از فعالیت نشراتی بیست دو رادیو و بیست و دو تلویزیون در ولایت هرات سخن می زنند.

آنان همچنان می گویند که هم اکنون بیش از پنجاه رسانه چاپی در هرات مشغول فعالیت نشراتی اند و تعداد شان در حال افزایش می باشد.

با این وجود فعالیت تمام رسانه ها در هرات محدود به این ولایت بوده و تاکنون کدام رسانه ای در این ولایت نتوانسته فعالیت نشراتی خود را در سطح ملی گسترش دهد.

عبدالوهاب صدیقی استاد پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون هرات ابراز امیدواری می کنند که تداوم این جشنواره ها بتواند روند فعالیت های نشراتی رسانه های هرات را از محلی

به ملی بکشاند:
"یکی از انگیزه های اصلی بخاطر برگزاری این مراسم این بود که رسانه های محلی هرات را ما معرفی بکنیم به افغانستان و جهان که این همه امکانات داریم، این همه ظرفیت داریم و این همه توانایی داریم اما متأسفانه ما رسانه ملی نداریم. امیدواریم که از طریق برگزاری این گونه جشنواره ها بتوانیم از سوی هرات و هراتیان داشته باشیم."

محسن کریمی خبرنگار آریانا هرات بهترین گزارشگر سال، غزل یحیی زاده از تلویزیون ترقی بهترین گوینده خبر، وحید پیمان خبرنگار هشت صبح بهترین خبرنگار فعال در رسانه های اجتماعی، پیمان توانگر از تلویزیون عصر بهترین تصویر بردارخبری، محمدعلی جاوید خبرنگار رادیو مردم بهترین گردانند برنامه های تحلیلی، فیروز مشعوف گزارشگر تلویزیون عصر بهترین گزارشگر ورزشی، تلویزیون آریانا بهترین بسته خبری تلویزیونی، رادیو مژده بهترین بسته خبری رادیویی، سهیلا صبری بهترین وبلاگ نویس، عارف کریمی عکاس فرانس پرس بهترین عکاس و مجله دوربین هم بهترین رسانه چاپی از سوی هیئت داوری انتخاب شدند.

با همه اینها مسئولان انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه ای افغانستان می گویند، تلاش خواهند کرد تا در سال های آینده این جشنواره را در سطح کشور گسترش دهد.

این جشنواره در حالی برگزار شد که نبود امنیت و عدم ارائه اطلاعات از سوی مقامات دولتی همواره یکی از بزرگترین چالش های فراه راه کار خبرنگاران در غرب افغانستان بوده است.

گزارش: شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG