لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

نیروهای افغان در جنگ روان کامیاب می‌شوند و صلح حتماً آمدنیست


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، نیروهای امنیتی کشور در جنگ روان کامیاب می‌شوند و صلح هم حتماً آمدنی است.

آقای غنی این را در پیام ویدیویی خود به مناسبت سال نو هجری خورشیدی روز شنبه گفت و افزود:

" پس از خروج قوای نظامی خارجی در داخل و خارج از کشور تبصره‌های وجود داشت که گویا نیروهای امنیتی افغانستان توان حفاظت از کشور و نظام خود را ندارند. ولی باز هم به فضل خداوند و همت بالای نیروهای امنیتی و حمایت‌های بی دریغ مردم به دشمنان افغانستان اجازه ندادیم تا وطن ما را پارچه، پارچه و نظام را تخریب کنند. "

رئیس جمهور گفت افغانستان در سال ۱۳۹۵ شاهد پیشرفت چشمگیر خواهد بود، به گونۀ مثال او افزود که در سال جدید، افغانستان آنقدر برق تولید خواهد کرد که در صد سال گذشته نظیر نداشته است.

در همین سخنرانی، رئیس جمهور غنی گفت که حکومت در بخش‌های زیاد نقص‌های هم دارد.

به طور مثال، او به فساد اداری اشاره کرد و افزود که برخی از اداره‌های دولتی به گونۀ که لازم است فعالیت نمی‌کنند.

پیش ازین، نیکولاس هیسم نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد در کابل در پانزدهم ماه مارچ به اجلاس شورای امنیت این سازمان در نیویارک گفته بود که حکومت وحدت ملی در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی با پنج چالش رو به روست که عدم رسیدگی به یکی از آن‌ها هم، پیامد فاجعه بار در پی خواهد داشت.

هایسم گفته بود که حکومت افغانستان باید به اقتصاد با رشد پایین و میزان بلند بیکاری، شورشگری فزایندۀ طالبان، و فضای سیاسی به شدت منقسم و چند دستۀ رسیده گی کند.

افراد و حلقه‌های سیاسی متعدد از حکومت وحدت ملی انتقاد کرده‌اند.

اما، پیامآقای غنی به برخی از آن ها این بود.

" در قشر سیاسی، کسانی هم هستند که منافع شخصی خود را نسبت به منافع اجتماعی و ملی مهم می‌دانند. در قشر سیاسی ما کسانی هستند که اگر وزیر باشند، هر چی گل و گزار است، اما اگر وزیر نباشند، هر چیز بد است. من به آن دوستان می‌گویم، کشتی را که خود در آن سوار هستید، سوراخ نکنید. "

رئیس جمهور غنی همچنان گفت که در جریان امسال با فساد اداری به گونه جدی مبارزه خواهند کرد.

پیش ازین، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در دیدار اخیرش از کابل گفت که کمک‌های ناتو و جامعۀ جهانی با افغانستان به شرط آوردن اصلاحات ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG