لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

"سال 1395 برای افغانستان در بخش زراعت یک سال بنیادی خواهد بود"


به رسم معمول امسال نیز در روز اول سال 1395 خورشیدی میله عنعنوی دهقان در کابل برگزار گردید.

این میله و نمایشگاه محصولات زراعتی که روز یکشنبه در ساحه بادام باغ شهر کابل برگزار شده بود که رئیس جمهور غنی و شماری دهاقین از ولایات مختلف کشور شرکت کرده بودند.

رئیس جمهور غنی حین سخنرانی در این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد که در سال روان از لحاظ زراعت برای افغانستان یک سال بنیادی باشد و در این قسمت از تطبیق برخی پلان های خاص از سوی حکومت نیز خبر داد:

" اقدامات که در 1394 شده بود یک تهداب است، امید این است که امسال سال تحول بنیادی در امور زراعت ما باشد و در سه سال آینده ببینیم که زارع افغانستان سر پای خود ایستاده است چون بدون این که شما راحت باشید افغانستان نه به امن میرسد نه به ثبات. "

در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در میله دهقان و نمایشگاه محصولات زراعتی بر تقسیم غیر عادلانه آب در کشور نیز انتقاد کرده و بر تقسیم عادلانه آن تاکید کرد.

رئیس جمهور غنی می گوید، اگر آب افغانستان مهار شده و عادلانه تقسیم گردد، برعلاوه افزایش محصولات زراعتی، زمینه برای آینده بهتر افغان ها فراهم میگردد.

وی همچنان افزود که بر میوه های وارداتی از خارج به افغانستان یک و نیم صد فیصد مالیه را افزایش خواهد داد.

کارشناسان بخش اقتصاد می گویند، تا زمانیکه امنیت در کشور تامین نشود، پیشرفت در عرصه زراعت و اقتصاد امکان نا پذیر است.

عبدالله واحدیار یک تن از این کارشناسان می گوید، غصب زمین های دولتی، نبود امنیت و در کل کم توجهی حکومت به بخش زراعت از موانع عمده فراه راه پیشرفت زراعت در افغانستان میباشد:

" تا زمانیکه امنیت نباشد ما نمیتوانیم که زراعت، اقتصاد تمام این موارد خود را در دست داشته باشیم و کنترول بکنیم به فکر من چیزی که عمده است و رئیس جمهور باید به آن باید متوجه باشد موضوع امنیت کشور است اگر امنیت نباشد اگر هزار ها پلان و اوراق باشد و در دفاتر مانده شود و جنبه عملی نگیرد یک کلمه فایده به این کشور ندارد و درد مردم را دوا نمیکند. "

رئیس جمهور افغانستان در حالی بر اهمیت زراعت تاکید می کند که هنوز هم دهاقین انتقاد کرده می گویند، حکومت به گونه لازم در بخش کمک به آنها گام های موثری را برنداشته است.

اکثراً باورها بر این است که پیشرفت معادن و زراعت در افغانستان بهترین گزینه پیشرفت اقتصادی بشمار رفته و تاکید میگردد که باید به این عرصه ها از سوی حکومت توجه جدی صورت گیرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG